Registreren op Mijn Kind en Gezin


Registratie

Veelgestelde vragen over registratie

Film: Hoe registreer ik me op Mijn Kind en Gezin?

Hoe moet je je registreren:
Registreren op Mijn Kind en Gezin

Wat heb ik nodig om me te registreren op Mijn Kind en Gezin?

  • Een elektronische identiteitskaart (+pincode) en een kaartlezer of een federaal token.
  • Een pc die de meest recente versie van FEDICT middleware heeft. Werk je met Google Chrome, dan heb je minstens de versie 4.0.4.142 van Fedict middleware nodig.
  • Je besturingssysteem is bij voorkeur:
    • Windows® XP Home Edition
    • Windows® XP Professional
    • Windows® Vista
    • Windows® 8
    • Windows® 7
  • Een pc met één van volgende browsers:
    • Internet Explorer 7 en hoger
    • Firefox
    • Google Chrome

Ik heb geen e-mailadres

We raden je aan om een eigen e-mailadres aan te maken. Een eigen e-mailadres kan niet enkel nu maar ook in de toekomst en voor andere diensten nuttig zijn. Wens je toch geen e-mailadres aan te maken dan kan je contact opnemen met je opvang. Zij helpen je graag verder.

Registreren op Mijn Kind en Gezin lukt niet

Waarschijnlijk is er tijdelijk een technisch probleem. We lossen dit zo snel mogelijk op. Duurt het te lang, neem dan contact op met de Kind en Gezin-Lijn op 078 150 100.

Laat ons indien mogelijk weten wat er juist fout liep. Een printscreen van de foutboodschap is steeds handig om de fout te achterhalen.

Ik kreeg geen bevestigingsmail

Als je na een succesvolle registratie geen bevestigingsmail hebt ontvangen kan je je aanmelden met het gebruikte e-mailadres/wachtwoord tijdens registratie.

Er verschijnt een pagina met de melding dat de gebruiker inactief is en een knop om de bevestigingsmail opnieuw te verzenden.

Wat als ik met MAC werk?

Mijn Kind en Gezin werkt enkel met Firefox en Internet Explorer.

eID

Veelgestelde vragen over eID

Ik krijg steeds de boodschap dat mijn certificaat van mijn eID niet wordt herkend.

Probeer eerst:  

  • Je internetbrowser af te sluiten. Steek je eID in de kaartlezer en open een nieuwe browser.
  • Je pc volledig te herstarten.

Lukt het niet, neem dan contact op met eID.

Ik heb geen kaartlezer voor mijn elektronische identiteitskaart (eID)

Kaartlezers kan je kopen in computerwinkels. Er zijn verschillende types beschikbaar. Informeer je hierover of surf naar www.fedict.be.

Je kan je ook registreren met een federaal token. Lukt dit niet, vraag hulp aan je opvang of in de bibliotheek kan je het ook proberen.

Mijn elektronische identiteitskaart wordt geweigerd of is geblokkeerd

  • Controleer de geldigheid van je elektronische identiteitskaart of neem contact op met de dienst Bevolking van je gemeente.
  • Je hebt 3 pogingen om je pincode in te geven. Na 3 foutieve pogingen blokkeert je kaart en moet je naar het gemeentehuis om deze te laten deblokkeren.

Ik ben de pincode van mijn eID vergeten

Jouw pin- en pukcode staat in de brief die je gemeente heeft gestuurd toen je je eID mocht afhalen.

  • De pukcode of 'Personal Unblocking Key' is nodig om een eID te activeren.
  • Een pincode of 'Personal Identification Number' kan je bv. gebruiken als elektronische handtekening. Deze code pas je meestal aan naar een persoonlijke code.

Ben je de codes kwijt of vergeten, neem dan contact op met je gemeente of surf naar website van de FOD Binnenlandse Zaken.

Ik ben mijn elektronische identiteitskaart verloren?

Bel onmiddellijk naar eID card stop op het nummer 02 518 21 17.

Kunnen er twee eID’s gekoppeld worden aan één account?

Twee e-ID’s koppelen aan 1 account kan niet.

De persoon die nog geen account heeft kan een nieuwe account aanmaken met een eigen e-mailadres en koppelen aan de eID. Na registratie kan een kind gekoppeld worden aan deze account. Dat doe je door het kind op te zoeken en te koppelen. 

Gegevens aanpassen

Veelgestelde vragen over het aanpassen van je gegevens

Hoe kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

Via het startscherm van het portaal:
  • ga naar het blauwe vak contactgegevens
  • klik op ‘Aanpassen’
  • pas de eerder ingevulde velden aan die je wil wijzigen
  • klik op de knop ‘gegevens aanpassen’
De gegevens zijn aangepast in onze databank wanneer je volgende melding ontvangt: ‘Je wijzigingen werden succesvol opgeslagen’.