Illustratie bij kinderwens, voeding

Voeding

Voordelen van een evenwichtige voeding voor de vrouw:

  • bevordert de kans op een vlotte zwangerschap.
  • bevordert een vlot verloop van de bevalling.
  • verhoogt de kans op een goed herstel na de bevalling.
  • ...

Voordelen van een evenwichtige voeding voor het kind:

  • bevordert zijn groei en ontwikkeling tijdens de zwangerschap.
  • heeft een positieve invloed op zijn gezondheid na de geboorte. 
  • ...
Neem nooit vitaminen op eigen initiatief, maar vraag steeds raad aan een arts of vroedvrouw. Een teveel aan vitaminen is immers schadelijk (vooral vitamine A).

Foliumzuur
De inname van 0,4 mg foliumzuur per dag vanaf het stoppen met contraceptie tot het einde van de eerste 3 maanden van de zwangerschap wordt zéér sterk aanbevolen.

Foliumzuur is afzonderlijk te verkrijgen of in een multivitaminepreparaat voor zwangere vrouwen. Foliumzuur kan afzonderlijk worden gekocht onder de vorm van voorverpakt foliumzuur door een fabrikant of een magistrale bereiding van foliumzuur door de apotheker. De apotheker maakt in dit geval de bereiding op basis van een voorschrift van een arts. Dergelijke magistrale bereiding is beduidend goedkoper dan voorverpakt foliumzuur.
Het is een essentiële maatregel om de baby te beschermen tegen aangeboren afwijkingen aan hersenen en ruggenmerg. Foliumzuur zorgt voor bloedaanmaak en bevordert de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel van het kind. Bij verhoogd risico op een open ruggetje zal de arts tot 4 mg per dag voorschrijven.

Vraag raad aan een arts, vroedvrouw of apotheker.

Gezonde voeding

Actieve Voedingsdriehoek voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar 

*Actieve voedingsdriehoek voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar
De Actieve Voedingsdriehoek bestaat uit 7 groepen van voedingsmiddelen:
 
  • beweging
  • water
  • graanproducten en aardappelen
  • groenten
  • fruit
  • melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten
  • vlees, vis, eieren en vervangproducten
  • smeer- en bereidingsvetten
  • restgroep: deze bevat voedingsmiddelen die niet noodzakelijk zijn in een gezonde voeding als ook het sedentair gedrag.
Deze driehoek toont duidelijk wat en hoeveel we elke dag nodig hebben. Hoe groter de groep is voorgesteld, hoe groter de hoeveelheid die we ervan nodig hebben. Gebruik elke dag voedingsmiddelen uit elke groep. Ideaal is om bij elke maaltijd iets uit elke groep te gebruiken. Komt iets in een bepaalde maaltijd niet aan bod, gebruik het dan in een volgende maaltijd of tussenmaaltijd. Ook binnen elke groep moet men voldoende afwisselen.