Nieuwsbrief over gezinsondersteuning mei 2019  
   
 
 
Heb je problemen met de layout van de nieuwsbrief, klik dan hier.
 
 
 
 
In deze nieuwsbrief:
 
     
 
 
Onze dienstverlening

  • Mazelen zijn in Europa aan een opmars bezig. Het VTM-Nieuws interviewde onze arts Veerle Vekeman over de gevaren hiervan. Mazelen is een ernstige ziekte die verplicht te melden is. Vanaf de leeftijd van 6 maanden is er een gratis vaccin voor mazelen mogelijk als je reist naar een risicogebied. Vraag ernaar op het consultatiebureau. Als je op reis vertrekt, wordt vanaf 1 jaar ook een hepatitis-A vaccin aangeraden. Vraag er naar bij je behandelend arts. De vaccinatieweek van 23 tot 30 april 2019 focuste ook op dit thema.
  • De richtlijn 'Screening en detectie van perinatale stoornissen' in Vlaanderen wordt geïmplementeerd in samenwerking met Kind en Gezin. Onze teamleden zullen daarom de (Whooley-) vragen naar een vermoeden van post-partumdepressie, die nu worden gesteld op 6 weken en 3 maanden, bijkomend stellen zodra het kind 6 maanden wordt. Het is een wetenschappelijk gevalideerde, laagdrempelige bevraging, die ook vervat zit in de richtlijn ‘Depressie bij volwassenen’ van de beroepsvereniging van huisartsen.
  • Kind en Gezin heeft de juridische plicht om mee te werken aan het attesteren van borstvoeding in het kader van borstvoedingspauzes (geregeld in C.A.O. nr. 80). Ook kan een moeder die gevraagd wordt om tijdens de komende verkiezingen in een kies-of telbureau te zetelen, een attest vragen in het consultatiebureau.
  • Uit een ouderbevraging door Kind en Gezin bleek de nood aan informatie op maat tijdens de zwangerschap. Via de nieuwe tijdslijn op 'Mijn Zwangerschap' biedt Kind en Gezin daarom nu ook digitaal maatwerk op een laagdrempelige en klantvriendelijke manier. Post als partner van Kind en Gezin je activiteiten rond zwangerschap en geboorte op 'Uit in Vlaanderen' en label die met de tag #kgzwanger. Op die manier vinden aanstaande ouders via 'Mijn zwangerschap' jullie aanbod op 'Uit in Vlaanderen'.
  • Kind en Gezin en Jongerenwelzijn vormen samen het agentschap Opgroeien. Dit werd eerder al aangekondigd, maar is nu juridisch een feit. Katrien Verhegge is de leidend ambtenaar van het nieuwe agentschap.
top
Gezondheid

top
Groeipakket

  • Niet elk gezin vindt vlot de weg naar zijn Groeipakket-uitbetaler. Op www.groeipakket.be is daarom een extra tool 'vind snel je uitbetaler' geïnstalleerd. Op basis van het rijksregisternummer kan je zien of er een of meerdere dossiers bij een bepaalde uitbetaler opgevolgd worden. Dit kan zowel door ouders als door hulpverleners. De tool geeft geen inzage in het persoonlijk dossier, daarvoor moet een ouder inloggen op 'mijn Groeipakket' of contact opnemen met zijn/haar uitbetaler.
top
Opvoeding

  • De vernieuwde website groeimee.be geeft betrouwbare en toegankelijke informatie over opvoeden en opgroeien, voor ouders en opvoeders van kinderen van alle leeftijden.
  • De week van de opvoeding gaat door van 16 tot 23 mei. De campagne maakt opvoeden en ouderschap zichtbaar en bespreekbaar. Dit jaar is het thema: 'Opvoeden, dat doen we samen'. EXPOO wil het werkveld een duwtje in de rug geven om meer gezinnen te bereiken en activiteiten zichtbaar te maken met een 'sponsored post' campagne op sociale media.
  • In het kader van het Strategisch Plan Geletterdheid slaan Kind en Gezin en het netwerk Basiseducatie de handen in elkaar m.b.t. een afgestemd aanbod voor laaggeletterde ouders. Ze willen thematische leerpakketten ontwikkelen, die bijvoorbeeld in de Huizen van het Kind aangeboden worden. Om deze zo functioneel mogelijk te maken en goed te kunnen integreren in de plaatselijke werkingen, kan je als partner deze bevraging invullen.
top
Veiligheid

top
Voeding

  • De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid lanceerde de campagne 'Nutri-Score, kies gemakkelijker!' om de bekendheid van het Nutri-Score logo te vergroten. De sterkte van het Nutri-Score logo is tweeledig: enerzijds helpt zij consumenten betere keuzes te maken en anderzijds moedigt zij de levensmiddelenproducenten aan om de voedingskwaliteit van levensmiddelen voortdurend te verbeteren door herformulering van producten (met minder calorieën, suikers, zout en vetten) en door de keuze van ingrediënten. De campagne omvat een website, een korte spot van 30 seconden, een toelichtende spot van 90 seconden en een folder die beschikbaar is op www.nutriscore.be.
  • Minister van Volksgezondheid Maggie De Block trekt 5 miljoen euro per jaar uit voor de terugbetaling van een bezoek aan de diëtist voor kinderen met overgewicht. Ze zullen twee jaar lang een traject van 10 raadplegingen kunnen volgen. Op 29 april 2019 keurde het verzekeringscomité van het RIZIV deze maatregel goed.
top
Agenda

top
 
 
 


 
 
  Naar de website