Campagne en pers


De campagne

Kind en Gezin ging op zoek naar de redenen waarom we kinderen wel of niet laten buiten spelen. Want kinderen die niet of maar weinig buiten spelen, missen veel kansen. Buiten spelen, dat is immers volop ontdekken en verwonderd raken. Dat is, nog meer dan binnen, je amuseren, met al je zintuigen. Of het nu een baby is die blij wordt van de frisse bries in zijn gezicht of een peuter die ontdekt dat gras niet zo lekker is, buiten spelen is leuk. Natuurlijk is het ook gezond en goed voor de ontwikkeling. Wie buiten speelt, beweegt meer en wordt minder vaak ziek.

Buiten spelen zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn. Toch is het dat vandaag niet, zeker niet op straat. Steeds meer ouders kiezen om buiten te spelen in een ‘veilige omgeving’, zoals de eigen tuin. Dat is een prima plek, maar er zijn nog zoveel meer plekken waar het kan, ook de straat. Een kind op straat vraagt meer begeleiding en aandacht dan thuis in de zandbak, maar laat ons van straten, pleinen en parken geen verboden gebied maken. Want wie op straat speelt, ontdekt zijn buurt en raakt vertrouwd met de omgeving.

#buitenbabys geven het voorbeeld in twee steden

Kind en Gezin zet alvast opvallende streetart in om buiten spelen te promoten. Maar liefst 100 #buitenbabys veroveren tot 20 april speels de straten van Gent en Antwerpen.



                            voordelen buiten spelen

Voor de pers

Blogpost Mama Baas - #buitenbabys: de grote voordelen van buitenspelen

Expert Imke Van Herrewegen vat in een blogpost de drie grote voordelen van buiten spelen samen en vertelt zo over het opzet van de campagne. 

Lees de blogpost.

Studiogesprek bij ATV - Waarom is deze campagne zo belangrijk?

In een studiogesprek bij ATV vertellen we even waarom deze campagne zo belangrijk is.