Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij maaltijden in de kinderopvangsector voorzien door een externe leverancier?

Meer en meer kiest kinderopvang om de bereiding van de (warme) maaltijden uit te besteden aan een externe leverancier. Omdat we regelmatig gecontacteerd worden door kinderopvang, bezorgde ouders, maar ook door traiteurs en cateraars zelf, over de samenstelling van maaltijden en weekmenu’s, zetten we de belangrijkste aandachtspunten hier op een rijtje. 

Als kinderopvang zorg je dagelijks voor gezonde maaltijden, aangepast aan de leeftijd van de kinderen. Jij blijft hiervoor verantwoordelijk, ook al werk je samen met een externe leverancier. Het is daarom zeer belangrijk dat je goede afspraken maakt, alvorens met een leverancier in zee te gaan. Deze gaan bv over de samenstelling van het weekmenu, aangepaste maaltijden voor een kind met voedingsallergie, vegetarisme, halal, …

De voedingsadviezen van Kind en Gezin volgen, helpt om de best mogelijke keuzes te maken. Deze adviezen zijn gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten over voeding bij zeer jonge kinderen. Omdat hun lichaam nog in volle ontwikkeling is, hebben zij andere voedingsbehoeften dan grotere kinderen en volwassenen. In de adviezen is ook rekening gehouden met de adviezen van de Hoge Gezondheidsraad en van de voedingsdriehoek.

Algemene aandachtspunten voor de traiteur:

  • Kies voor verse voedingsmiddelen.
  • Vermijd het gebruik van zout. Te veel zout eten is ongezond en is belastend voor de nieren van jonge kinderen. Zonder toegevoegd zout leert de baby de natuurlijke smaak van de voeding ook beter kennen. Dit geldt ook voor bouillonblokjes die vooral uit extracten bestaan. 
    • De keuze van bereidingswijze heeft invloed op de smaak. Stoom, pocheer of rooster de producten of bereid ze in eigen nat om de natuurlijke smaak te behouden. Voeg een beetje vetstof toe.
    • Je kan zachte kruiden toevoegen aan de maaltijd.
    • Afhankelijk van de leeftijd kan je het assortiment kruiden uitbreiden met sterker smakende kruiden en pikante specerijen. 
  • Kies best voor weinig of niet bewerkte producten, want bewerkte producten bevatten vaak veel zout en additieven.
  • Vermijd het gebruik van ongezonde vetten.
    • Vette sauzen zijn niet geschikt voor jonge kinderen, omdat ze vaak bereid worden met vette ingrediënten en zout.  
  • Pas de samenstelling van het weekmenu aan aan de leeftijd van de kinderen.
  • Pas de textuur van de maaltijden aan aan de leeftijd van het kind.
  • Bouw de hoeveelheid vlees/vis/eiwitvervangers stapsgewijs op. Meer info bij portie in de linker navigatie van www.kindengezin.be/voeding-en-beweging/eten-en-drinken
  • Elk kindje kiest hoeveel het eet. Sommigen hebben een grotere eetlust dan anderen, en de eetlust van één kindje kan variëren naargelang de periode.
  • Maak het menu duurzamer.
  • Op basis van wetenschappelijk inzichten is het advies over het bewaren en bereiden van nitraatrijke groenten verlaten.  
Maak ook duidelijke afspraken over de voedselveiligheid, want als je samenwerkt met een externe leverancier: