Veelgestelde vragen


De ideale tijdsvork voor vaccinatie is verlopen, maar mijn kind heeft nog een vaccinatie nodig.

Neem contact op met de Kind en Gezin-Lijn via het contactformulier of op 078/150100 om de afspraken in te plannen om deze vaccinaties in te halen.

Er is geen afspraak meer vrij binnen de tijdsvork.

Neem contact op met de Kind en Gezin-Lijn via het contactformulier of op 078/150100 om een oplossing te vinden. Soms kan er afgeweken worden van de tijdsvork of wordt er een afspraak in een ander consultatiebureau voorgesteld.

Het lukt me niet om een afspraak te maken.

Hou rekening met de volgende zaken:

  • Als je onmiddellijk na een afspraak al een nieuwe wil plannen, kan het zijn dat je verpleegkundige het contactmoment in het elektronisch dossier nog niet heeft afgesloten. Wacht een (paar) dag(en) en probeer nog eens opnieuw.
  • Je kan wel zelf een huisbezoek, spreekuur opvoedingsondersteuning of een gehoortest annuleren, maar niet zelf inplannen. De verpleegkundige geeft je een afspraak voor de gehoortest tijdens het eerste huisbezoek.
  • Een extra afspraak, bv. op 18 maanden, die je maakte met je verpleegkundige, die niet samenvalt met de vaste consulten op 4-8-12-16 weken 6-9-12-15-24-30 maanden kan je niet zelf verplaatsen, wel annuleren.
  • Het systeem houdt bij het plannen van een afspraak rekening met de vaccinaties. Bij achterstand van vaccinaties geeft het aan dat de vaccinaties niet volledig zijn. Hierdoor kan je zelf geen afspraak plannen. Indien je de vaccinaties bij je behandelende arts laat geven, is het belangrijk om dit te melden aan je verpleegkundige. Zij past dit aan in het dossier van je kindje. Op die manier houdt de afsprakenmodule geen rekening met de vaccinaties.
  • Als er 2 afspraken gepland zijn, is het enkel mogelijk om de laatste afspraak te verplaatsen. De eerstvolgende afspraak kan wel geannuleerd worden. Dit geldt niet bij de afspraken van 4 weken en 8 weken. 
  • Je kan zelf geen oogtest plannen als je niet het hele traject van Kind en Gezin volgt.
  • Soms kiest een verpleegkundige er voor om de afspraken zelf te beheren, bijvoorbeeld in conflictueuze gezinssituaties.

Het afsprakensysteem geeft je de mogelijkheid om onmiddellijk je vraag te stellen. De Kind en Gezin-Lijn zal deze binnen de 2 werkdagen beantwoorden. Bij een dringende vraag kan je telefonisch contact opnemen op 078/150100.

Ik vul de voornaam, naam en geboortedatum van mijn kind in, maar het systeem vindt mijn kind niet.

Controleer je ingevoerde gegevens of neem contact op. Waarschijnlijk is er iets fout gelopen bij de registratie van je kind in het elektronisch dossier van Kind en Gezin (Mirage) of is je kindje nog niet gekend bij ons. Door op contact te klikken, krijg je een ingevuld sjabloon. Dit sjabloon wordt doorgestuurd naar de Kind en Gezin-Lijn. Binnen de 2 werkdagen zullen zij contact opnemen. Zij vergelijken de gegevens in het sjabloon met de gegevens in Mirage en vinden zo vaak al de oorzaak van het probleem (typfout in de naam of geboortedatum, verwisselen van voornaam en familienaam, probleem met leestekens en spaties bij dubbele achternamen, ...).

Mijn kind is ziek, kan mijn afspraak doorgaan of moet ik annuleren?

Kom niet naar het consultatiebureau als je kind ziek is, maar ga naar je behandelend arts. Maak een nieuwe afspraak of bel de Kind en Gezin-Lijn op 078/150100.

Waarom is het mogelijk voor anderen om mijn kinderen aan zijn/haar profiel toe te voegen?

Het is inderdaad zo dat je andere kinderen aan je profiel kan toevoegen en dat anderen jouw kinderen aan hun profiel kunnen toevoegen. Zo kunnen anderen (grootouders, vrienden, ...) een afspraak maken voor je kind. Maar dit kan niet onopgemerkt. Er wordt altijd een e-mail verstuurd naar de ouder van het kind.