Veelgestelde vragen

Vragen over registreren: nieuwe gebruiker op 'Mijn Kind en Gezin'



Vragen over koppelen: mijn digitale sleutel koppelen aan mijn bestaand e-mail profiel



Andere vragen



Ik krijg de melding dat mijn registratie nog niet is bevestigd.

De volgende stappen van de registratie werden nog niet doorlopen.

  • Open de bevestigingsmail en klik op de link 'Bevestig hier' om gebruik te maken van de toepassingen van Mijn Kind en Gezin.
00 Bevestigingsmail Registratie
  • Je komt terug op het portaal van ‘Mijn Kind en Gezin’ met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals aan te loggen.' 
    Opgelet! Log opnieuw in door op de knop 'Inloggen' te klikken.

00 Pagina Profiel   
  • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.
  • Je registratie is nu voltooid. Je bent ingelogd op 'Mijn Kind en Gezin', bovenaan zie je je voornaam en naam in de header. 

01 Registreren met een digitale sleutel - stap 10  

Ik kreeg na registratie met mijn digitale sleutel geen bevestigingsmail.

  • Kijk eerst of de bevestigingsmail niet terecht gekomen is in je map 'ongewenste mails', spam of reclame.
  • Zit de mail niet bij je ongewenste mails:
    • Log opnieuw in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
    • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
    • Je komt op de 'Gebruiker inactief' pagina. Je registratie is nog niet bevestigd. 
    • Klik op de knop 'Opnieuw verzenden' om de bevestigingsmail met de activatielink opnieuw te verzenden. Check je mailbox.
00 Pagina Gebruiker Inactief Opnieuw Verzenden

00 Pagina Gebruiker Inactief Opnieuw verzenden geslaagd


Ik maakte bij het registreren met een digitale sleutel een fout in mijn e-mailadres.

  • Log in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
  • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
  • Je komt op de 'Gebruiker inactief' pagina. Je registratie is nog niet bevestigd.
  • Wijzig je e-mailadres en klik op de knop 'E-mailadres aanpassen'.
  • Je e-mailadres is succesvol gewijzigd. De bevestigingsmail met de activatielink werd opnieuw verzonden naar dit e-mailadres. Check je mailbox.
00 Pagina Gebruiker Inactief Email Aanpassen  

00 Pagina Gebruiker Inactief Email Aanpassen Geslaagd


Ik registreer me met een digitale sleutel en mijn e-mailadres is reeds in gebruik.

01 Registreren melding e-mailadres in gebruik


Er bestaat reeds een profiel voor dit e-mailadres, volg het stappenplan 'Ik wil mijn bestaand e-mail profiel koppelen aan mijn digitale sleutel'.

Moeten beide ouders zich registreren om een attest inkomenstarief aan te vragen?

Neen, het aanvragen van een attest inkomenstarief door één ouder is voldoende. Echter, het attest inkomenstarief zal enkel beschikbaar zijn op het profiel van de ouder die het attest inkomenstarief heeft aangemaakt op 'Mijn Kind en Gezin'. 

Ik wil mij niet registreren.

Zonder registratie kan je geen gebruik maken van 'Mijn Kind en Gezin'.

Registreren op 'Mijn Kind en Gezin' lukt niet.

Waarschijnlijk is er tijdelijk een technisch probleem. We lossen dit zo snel mogelijk op. Duurt het te lang, neem dan contact op met de Kind en Gezin-Lijn op 078 150 100. Noteer de exacte foutboodschap en het tijdstip wanneer de fout zich voordeed. Neem eventueel een schermafdruk. Vermeld ook welke stappen je reeds ondernam. Dit is steeds handig om de fout te achterhalen.

Ik wil mijn bestaand e-mail profiel koppelen aan mijn digitale sleutel.

STAP 1 : Surf naar 'Mijn Kind en Gezin ’ en klik op de tegel van de gewenste toepassing.

Home pagina


 

STAP 2 : Kies een digitale sleutel om je aan te melden bij de online overheid.

00 Pagina Inloggen Burgerprofiel  


STAP 3 : Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.


STAP 4 : Vul je e-mailadres van je bestaand profiel correct in en druk vervolgens op de knop 'Inloggen'.  

Als je een e-mailadres ingeeft dat nog niet bestaat of dat al gekoppeld is aan een andere digitale sleutel, zal je een foutmelding zien. 

Profiel koppelen


01 Koppelen met een digitale sleutel - stap 4



STAP 5 : Je ontvangt een bevestigingsmail om de koppeling met je digitale sleutel te voltooien. Open de e-mail en klik op de link 'Bevestig hier om gebruik te maken van de toepassingen van Mijn Kind en Gezin.


Bevestigingsmail Registratie   

STAP 6:  Je komt terug op het portaal van ‘Mijn Kind en Gezin’ met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals aan te loggen.'  
Log opnieuw in door op de knop 'Inloggen' te klikken! Log je nu in via je smartphone, dan kan dit enkel na identificatie met je digitale sleutel. Wil je hiervoor gebruik maken van itsme, zorg dan dat de itsme app reeds geïnstalleerd is op je smartphone.

00 Pagina Profiel  


STAP 7 : Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.


STAP 8 : De koppeling met je digitale sleutel is voltooid. Je bent ingelogd op 'Mijn Kind en Gezin', bovenaan zie je je voornaam en naam in de header. 


01 Registreren met een digitale sleutel - stap 10 


Ik kreeg na koppeling van mijn bestaand e-mail profiel aan mijn digitale sleutel geen bevestigingsmail.

  • Kijk eerst of de bevestigingsmail niet terecht gekomen is in je map 'ongewenste mails', spam of reclame.
  • Zit de mail niet bij je ongewenste mails:
    • Log opnieuw in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
    • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
    • Je komt terug op de 'Profiel'-pagina. 
    • Geef opnieuw je e-mailadres en klik op de knop 'Inloggen'.
    • De bevestigingsmail wordt opnieuw naar je e-mailadres verstuurd. Check je mailbox.
00 Pagina Profiel Keuze


01 Koppelen met een digitale sleutel - stap 4


Ik maakte bij het koppelen van mijn bestaand e-mail profiel aan mijn digitale sleutel een fout in mijn e-mailadres.

  • Log in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
  • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
  • Je komt terug op de 'Profiel'-pagina. 
  • Geef opnieuw je e-mailadres in en klik op de knop 'Inloggen'.
  • De bevestigingsmail wordt opnieuw naar je e-mailadres verstuurd. Check je mailbox.
00 Pagina Profiel Keuze 


01 Koppelen met een digitale sleutel - stap 4 

Ik krijg na het klikken op de bevestigingslink de melding 'dit e-mailadres is reeds gekoppeld aan een digitale sleutel'.

01 Melding e-mailadres reeds gekoppeld

Een digitale sleutel of rijksregisternummer wordt uniek gekoppeld aan één portaalprofiel en één e-mailadres.

Gebruiken jij en je partner een gezamenlijk e-mailadres? Waarschijnlijk is dit e-mailadres reeds gekoppeld aan het portaalprofiel van je partner.

Hoe kan je dit oplossen?

  • Ofwel maak jij een nieuw portaalprofiel aan met een ander e-mailadres:
    • Jouw digitale sleutel of rijksregisternummer is nu uniek gekoppeld aan jouw e-mailadres.
  • Ofwel wijzigt je partner het e-mailadres van zijn/haar portaalprofiel, zodat jij opnieuw kan registreren met dit e-mailadres:
    • Je partner logt in met zijn/haar digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin' en wijzigt zijn/haar e-mailadres, volg hiervoor de volgende stappen. 
    • De digitale sleutel of rijksregisternummer van je partner is nu uniek gekoppeld aan het gewijzigde e-mailadres van je partner. 
    • Het gezamenlijk e-mailadres is vrijgegeven, zodat jij opnieuw kan registreren met dit e-mailadres en jouw digitale sleutel, volg hiervoor de volgende stappen

Kan één e-mailadres gekoppeld worden aan meerdere profielen?

Neen. Een digitale sleutel is uniek gekoppeld aan één profiel en één e-mailadres.

Gebruiken jij en je partner een gezamenlijk e-mailadres en is dit reeds gekoppeld aan het profiel met digitale sleutel van je partner, dan dien jij je ook te registreren met een ander e-mailadres. Jouw e-mailadres zal dan gekoppeld worden aan jouw digitale sleutel. 

Wat heb je nodig om gebruik te maken van 'Mijn Kind en Gezin'?

Je hebt één digitale sleutel bij CSAM nodig:

  • je eID: 
    • je identiteitskaart of vreemdelingenkaart en je pincode
    • een eID-kaartlezer en de meest recente versie van de eID-software op je pc
  • je federaal token: je token-gebruikersnaam en je token-wachtwoord
  • je digitale itsme-sleutel: je itsme-code. Je dient hiervoor al geregistreerd te zijn bij itsme

Kan je de digitale sleutel van jou en je partner koppelen aan één profiel?

Neen. Een digitale sleutel is uniek gekoppeld aan één profiel en één e-mailadres.

Gebruiken jij en je partner een gezamenlijk e-mailadres en is dit reeds gekoppeld aan het profiel met digitale sleutel van je partner, dan dien jij je ook te registreren met een ander e-mailadres. Jouw e-mailadres zal dan gekoppeld worden aan jouw digitale sleutel. 

Ik wil mij registreren met mijn digitale sleutel via de computer bij mijn opvangvoorziening voor de aanvraag van een attest inkomenstarief.

Heb je geen mogelijkheid om zelf een attest inkomenstarief aan te vragen, dan kan je bij jouw opvangvoorziening ook ter plaatse een attest aanvragen. Neem je e-ID en pincode of, als je daarover beschikt je smartphone met itsme mee.

Samen met je opvangverantwoordelijke doorloop je de volledige aanvraagprocedure op de computer van de opvangvoorziening. Het aanvragen van een attest inkomenstarief via trap 2 is enkel mogelijk via jouw eigen digitale sleutel (is toegang bij de federale overheid met je e_ID, federaal token of itsme).


STAP 1
Je registreert je met jouw digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin' via de computer van je opvangvoorziening. Bij je registratie wordt je e-mailadres gevraagd. Meer informatie, zie het volledige stappenplan voor registreren met een digitale sleutel

STAP 2
Er wordt een bevestigingsmail naar jouw e-mailadres gestuurd.

STAP 3
Klik op de link in de bevestigingsmail om de registratie te vervolledigen. Hierbij dien je opnieuw in te loggen met jouw digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin'.

  • Beschik je over een mobiele telefoon zonder itsme en kan je jouw mailbox bij je opvangvoorziening ter plaatse raadplegen:
    • Open je mailbox op je mobiele telefoon.
    • Stuur de bevestigingsmail van 'Mijn Kind en Gezin' door naar het e-mailadres van de opvangvoorziening.
    • De opvangverantwoordelijke opent deze mail op de computer van je opvangvoorziening (waaraan de kaartlezer met jouw e-ID is gekoppeld) en klikt op de bevestigingslink.
  • Heb je geen mobiele telefoon bij de hand:
    • Open je mailbox via de computer van de opvang (waaraan de kaartlezer met jouw e-ID is gekoppeld). 
    • Van hieruit kan je de link in de bevestigingsmail aanklikken.
    • Tip: Ben je het wachtwoord van je mailbox vergeten? Maak dan een nieuw persoonlijk wachtwoord aan.

STAP 4
Je komt terug op het portaal van ‘Mijn Kind en Gezin’ met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals in te loggen.'   
Om je registratie af te ronden dien je opnieuw in te loggen met je digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin'. Klik hiervoor op de knop “inloggen” in het bericht. Opgelet: Pas na het opnieuw inloggen met je digitale sleutel is je registratie voltooid! Daarna kan de opvangverantwoordelijke samen met jou het attest inkomenstarief aanvragen voor je kind.

00 Pagina Profiel

Ik heb geen e-mailadres.

We raden je aan om een eigen e-mailadres aan te maken. Wil je dit niet, dan kan je geen gebruik maken van 'Mijn Kind en Gezin'. Wens je een een attest inkomenstarief aan te vragen, dan kan je contact opnemen met je opvang. Zij helpen je graag verder.

Problemen met je digitale sleutel?

'Veelgestelde vragen' en help omtrent problemen met je digitale sleutel vind je terug op de website van CSAM of Fedict.

Of neem contact op met 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid. Je kan ook het Helpcentrum van CSAM contacteren via het contactformulier of via het telefoonnummer 02 474 50 60.