Onderzoek naar de kennis van ouders, medewerkers van kinderdagverblijven, onthaalouders en koks van cateringbedrijven over de zoutinname en het gebruik bij peuters

30 januari 2015

De focus lag op vijf zoutrijke voedingsmiddelen: brood, kaas, smeer- en bereidingsvet en vleeswaren. De kennis over de dagelijks aanbevolen hoeveelheden voor een peuter van deze vooropgestelde voedingsmiddelen werd nagegaan. Die kennis werd vergeleken met het reële verbruik door peuters. Ook de gevaren van te veel zout en de aanbevolen hoeveelheid werden bevraagd. De kennis is over de hele lijn ontoereikend. De ondervraagden kenden de aanbevolen hoeveelheden van de vooropgestelde voedingsmiddelen niet, ze wisten niet hoeveel zout een peuter dagelijks nodig heeft (van 1 tot 3 jaar: max. aanbevolen hoeveelheid natrium tussen 225-500 mg, wat overeenkomt met max. 0,5 g – 1,2 g zout) en ze hebben geen idee hoeveel zout er in de verschillende voedingsmiddelen aanwezig is. De oplossing ligt volgens de onderzoeker bij de producenten die alternatieven moeten zoeken, maar ook bij de overheid die de consument beter moet informeren over zout en de gevaren van te veel zout. De consument zelf zou ook meer inspanningen moeten doen om meer te weten over zout.

Als ouder of andere verzorgende kan je ervoor zorgen dat je kind niet te veel zout eet.

  • Zelf zout aan voeding toevoegen is sowieso al niet nodig. Bij Voeding en beweging/Koken lees je alternatieven om smaakvolle gerechten te maken. Door zout te mijden leren baby’s en peuters de natuurlijke smaak van de voeding beter kennen. Denk ook aan bouillonblokjes want dit zijn geconcentreerde extracten met veel zout.
  • Als je samenwerkt met een extern leverancier, dien je er als opvang voor te zorgen dat de maaltijden niet te veel zout bevatten. Spreek hierover met je leverancier.
  • Vermijd industrieel bereide diepvriesgroenten of -maaltijden. De wettelijke normen zijn helemaal anders dan die voor babyvoeding. Zo’n maaltijd bevat te veel zout en te veel vetten. Bij de opwarming gaan er ook heel wat vitamines verloren en kan er nitriet gevormd worden.

Lees de scriptie van Eva Decock (PBA voedings-­ en dieetkunde)