Kind en Gezin lanceert 'Borstfiguranten'

2 oktober 2017

Borstfiguranten 
Hoe meer we borstvoeding zien, hoe minder vragen we ons erbij gaan stellen. Dat is het uitgangspunt waarmee Kind en Gezin borstvoeding terug in de populaire cultuur wil brengen. Hoe? Door 'Borstfiguranten' te lanceren: doodgewone figuranten die je tegenkomt in de achtergrond van je favoriete films, series, programma’s of videoclips. Het enige verschil is dat borstfiguranten, terwijl ze figureren, borstvoeding geven.  
'Eigenlijk hebben we in samenwerking met casting director Ann Willems (Anntourage) een mini-castingbureau opgericht' zegt Leen Du Bois van Kind en Gezin. 'De interesse was van in het begin opvallend groot, zowel bij de moeders als in de televisiewereld.'

Familie, Buurtpolitie, Zonen van Van As 
Producers en castingverantwoordelijken die een Borstfigurant in hun productie willen, vinden alle moeders terug in een overzichtelijke database. Grote producties zoals Familie, De Buurtpolitie, Zonen van Van As en de Nederlandse-Belgische langspeelfilm ‘De Dirigent’ hebben al opnames met Borstfiguranten gepland.  

'Ik vind het een goeie zaak dat wij van Familie de Borstfiguranten-campagne steunen,' zegt actrice Marianne Devriese. 'Televisie heeft echt wel een voorbeeldfunctie. Laat ons dan maar meteen het goede voorbeeld tonen en laten zien dat borstvoeding de normaalste zaak van de wereld is.'

Ook actrice Tine Embrechts steunt het project: 'Borstvoeding geven is één van de mooiste dingen die je als moeder van een pasgeborene kan meemaken. Het geeft een enorme vrijheid om niet altijd te moeten kijken waar je bent en of je alles wel bij je hebt. Een idee zoals Borstfiguranten is dan ook een fantastische manier om moeders overal op hun gemak te stellen.'

Geef het een kans 
Vandaag start 77.8% van de Vlaamse moeders met borstvoeding. Op dag 6 geeft nog maar 65,4% van de mama’s uitsluitend borstvoeding. En dat mag meer zijn volgens Leen Du Bois van Kind en Gezin.  
'We willen jonge moeders aanmoedigen om borstvoeding een kans te geven, al was het maar voor eventjes. Wij focusten ons altijd al op goede opvolging en coaching. Met deze campagne willen we borstvoeding opnieuw een plaats geven in onze beeldcultuur en zo hopelijk de comfortzone van mama’s om borstvoeding te geven, vergroten.'
  • De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft in haar aanbevelingen mee dat borstvoeding als enige voedingsmiddel volstaat voor een kind tot zes maanden. Met de juiste supplementen kan kan dat zelfs tot het tweede levensjaar. 
  • De Wereldborstvoedingsweek wordt al georganiseerd sinds 1992. Vanaf 1994 sloten verschillende Belgische organisaties zich hierbij aan, waaronder Kind en Gezin. 
Wie een Borstfigurant wil boeken of wie zelf een Borstfigurant wil worden kan terecht op www.borstfiguranten.be.