Nieuwsbrief April 2020  
   
 
 
Heb je problemen met de layout van de nieuwsbrief, klik dan hier.
 
 
 
 
Covid-19 maatregelen

VCA blijft zijn dienstverlening garanderen tijdens deze bizarre tijden, zij het misschien hier en daar wat aangepast.
We werken zoveel mogelijk van thuis uit en blijven telefonisch bereikbaar op ons gebruikelijke telefoonnummer.
Eén keer per week gaat iemand van het team naar Brussel om de post door te nemen en de zaken die niet digitaal kunnen behandeld worden te verwerken. Jullie dossiers kunnen we niet fysiek raadplegen, maar we proberen waar mogelijk alles digitaal te verwerken. Kanaalonderzoeken blijven lopen en we blijven in contact staan met alle betrokken diensten.

Adoptieprocedures liggen dus niet helemaal stil, maar het kan zijn dat sommige stappen langer duren dan normaal.
Infosessies gaan digitaal door. Voorbereidingen niet. De wettelijk bepaalde termijn voor het afronden van de voorbereidingen van 12 maanden na de betaling wordt daarom tijdelijk geschorst.
De gesprekken voor het maatschappelijk onderzoek staan ook gedeeltelijk 'on hold'. DMO Brussel bekijkt de mogelijkheden om de screening gedeeltelijk digitaal te doen. Dit is echter geen verplichting indien je dit niet wil.
Ook de rechtbanken nemen maatregelen, maar deze kunnen verschillen per arrondissement. Indien je hierover meer info wenst, kan je best contact opnemen met de griffie van de familierechtbank van het arrondissement waarin je woont.

Indien je ons een document wenst te bezorgen, vragen wij om dit zoveel mogelijk digitaal en met duidelijk leesbare bestanden te versturen naar adoptie@kindengezin.be.



 


Dienstreis Gambia

Half februari ging het Vlaams Centrum voor Adoptie, samen met adoptiedienst Het Kleine Mirakel (HKM), op dienstreis naar Gambia. Sinds de start van de samenwerking met Gambia in 2013 zijn er vijf kinderen geplaatst bij Vlaamse adoptiegezinnen. De kinderen verblijven eerst drie jaar bij hun adoptiegezin in België alvorens de definitieve adoptiebeslissing kan worden uitgesproken. Voor de definitieve uitspraak van de adoptie dienen de adoptiefamilies opnieuw af te reizen.
Naast de evaluatie van het verloop van de eerste adoptiedossiers zorgde de recente personeelswissel binnen de bevoegde Gambiaanse overheid ervoor dat een plaatsbezoek opportuun was. Tijdens het bezoek ontmoeten we alle betrokken actoren doorheen het adoptieproces om op die manier zo veel mogelijk zicht te krijgen op de procedures ter plaatse.

Gedurende het verblijf ontmoette VCA de lokale contactpersoon van Het Kleine Mirakel, bezochten we het Ministry of Social Welfare, en de Shelter. Dit is de enige overheidsgestuurde instelling die permanent kinderen kan blijven opvangen.

Tot slot hadden we een overleg met Meester Krubally, rechter van een van de bevoegde jeugdrechtbanken die zowel de pleeg- als adoptiebeslissingen uitspreken.

HKM bleef nog langer ter plaatste om verblijfmogelijkheden voor adoptiefamilies te exploreren en een potentiële nieuwe advocaat te ontmoeten.







Werkbezoek Zuid-Afrikaanse Centrale autoriteit aan België

In februari ontving VCA samen met de Franstalige collega’s een delegatie van de Zuid-Afrikaanse Centrale Adoptie Autoriteit. Er is reeds een jarenlange samenwerking van de Vlaamse adoptiedienst FIAC-Horizon vzw met Zuid-Afrika. Sinds 2014 is dit met de Zuid-Afrikaanse organisatie ENGO uit Bloemfontein. Ook een delegatie van ENGO kwam mee op werkbezoek naar België.

Tijdens het werkbezoek was er een vergadering met VCA omtrent de werking van SACA en de onderlinge werking en afspraken. Daarnaast was er ruimte voor het ontmoeten van geadopteerde kinderen uit Zuid-Afrika en hun Vlaamse of Waalse familie, net als een ontvangst bij de adoptiedienst. Ook was er een uitwisseling van SACA en ENGO met de binnenlandse adoptiedienst in Vlaanderen, ‘Adoptiehuis’. Adoptiehuis gaf onder andere meer uitleg bij de begeleiding van geboortemoeders, aantallen geplaatste kinderen en de juridische stappen om tot een adoptiebeslissing te komen.








Adoptiecijfers 2019

Tenslotte nog wat Vlaamse cijfers van het afgelopen jaar...

Aantal plaatsingen

Binnenlands werden 15 kinderen bij een Vlaams adoptiegezin geplaatst, waarvan 4 bij heterokoppels, 10 bij holebikoppels en 1 bij een alleenstaande man.

Interlandelijk kwamen 28 kinderen aan in Vlaanderen, waarvan 21 bij heterkoppels, 2 bij een holebikoppel en 5 bij alleenstaande vrouwen.

Special Needs

Binnenlands: 14 kinderen zonder special needs, 1 met één of meerdere special needs.
Interlandelijk: 12 kinderen zonder special needs, 16 met één of meerdere special needs.

Aankomsten per herkomstland

België: 15
Burkina Faso: 4
China: 1
De Filippijnen: 2
Gambia: 1
Haïti: 1
Honduras: 1
India: 2
Kazachstan: 4
Portugal: 8
Thailand: 2
Togo: 2

Aantal kinderen per leeftijd:

2 jaar: 5 (18%)
3 jaar: 6 (21%)
4 jaar: 6 (21%)
5 jaar: 1 (3%)
6 jaar: 2 (7%)
7 jaar: 3 (11%)
9 jaar: 2 (7%)
10 jaar: 1 (3%)
11 jaar: 1 (3%)
ouder dan 12: 1 (3%)

Het gaat hier om het percentage van het totaal aantal interlandelijke adopties.
De binnenlandse adopties gingen allemaal om kinderen tussen de 0 en 6 maanden oud en zijn niet meegerekend in dit overzicht. We doen dit om een realistischer beeld te scheppen van de leeftijden bij interlandelijke adoptie.






   
 
Belastingvermindering adoptiekosten

De uitgaven in het kader van een adoptieprocedure zijn gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar in de aangifte personenbelasting sinds aanslagjaar 2019. Concreet gaat het om een belastingvermindering gelijk aan 20% van de gemaakte kosten, met een maximum van € 6.150 per adoptieprocedure.

Voor wie?

De belastingvermindering geldt enkel voor adoptieprocedures waarin een erkende adoptiedienst is tussengekomen. De aftrek is dus niet van toepassing op zelfstandige en intrafamiliale adopties. Ook kandidaat-adoptanten die enkel het voorbereidend traject hebben afgelegd of een negatief geschiktheidsvonnis hebben gekregen, komen hierdoor niet in aanmerking. Heb je enkel een nazorgovereenkomst met een erkende adoptiedienst gesloten zonder dat er sprake is van bemiddeling door deze dienst? Ook dan is er géén aftrek mogelijk.

Het maximumbedrag geldt per adoptieprocedure, ongeacht of u als alleenstaande of koppel adopteert. Als u feitelijk samenwonend bent, wordt het bedrag gelijk verdeeld door twee. Als u wettelijk samenwonend of gehuwd bent, wordt het bedrag evenredig verdeeld in verhouding tot het aandeel in de gezamenlijk belaste inkomsten.

Ook belastingplichtigen die onderworpen zijn aan de belasting van niet-inwoners en het grootste deel van hun beroepsinkomsten in België behalen, kunnen in aanmerking komen. Wanneer de belasting wordt berekend, geldt een aantal specifieke voorwaarden. Zo komen de uitgaven die aangerekend worden door een adoptiedienst van de staat van gewoonlijk verblijf van de belastingplichtige slechts in aanmerking wanneer die dienst als erkend wordt beschouwd.

Over welke uitgaven gaat het?

1. uitgaven gedaan in het kader van de geschiktheidsprocedure (infosessie, voorbereiding en geschiktheidsvonnis)
2. uitgaven die door een erkende adoptiedienst zijn aangerekend
3. uitgaven voor dossierkosten in het land van herkomst van het adoptiekind, goedgekeurd door het Vlaams Centrum voor Adoptie
4. uitgaven voor één heen- en terugreis van de adoptieouders naar het land van herkomst van het adoptiekind en de vervoerskosten van het adoptiekind naar de woonplaats van de adoptieouders
5. uitgaven voor de verblijfskosten van de adoptieouders in het land van herkomst van het adoptiekind

Deze uitgaven dienen gedaan te zijn in het belastbare tijdperk waarin de adoptieprocedure is beëindigd en de vijf daaraan voorafgaande belastbare tijdperken. Als u de adoptieprocedure in 2019 beëindigde, mag u dus de kosten vanaf 2014 in rekening brengen.


Wanneer aangeven?

De belastingvermindering wordt toegekend wanneer de adoptieprocedure is beëindigd. Dit is de datum van overschrijving van adoptie in de registers van de burgerlijke stand of de datum waarop de overeenkomst met de adoptiedienst wordt verbroken (hetzij omwille van de stopzetting van de procedure door één van beide partijen, hetzij omwille van het niet verlengen van een positief geschiktheidsvonnis). Als u de adoptieprocedure in 2019 beëindigde, heeft u dus in aanslagjaar 2020 recht op de belastingvermindering.

Let op: Inschrijving in het vreemdelingenregister wordt niet aanzien als beëindiging van de adoptieprocedure. Een adoptie is pas definitief als de procedure tot omzetting naar volle adoptie is afgerond en het vonnis van de rechtbank die de adoptie goedkeurt, is overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.


Hoe aangeven?

U dient de vermindering zelf te berekenen en deze aan te geven op uw belastingformulier (code 1341, vak X – rubriek M). Dit doet u door 20% te nemen van de totale uitgaven. Voor aanslagjaar 2020 stemt de maximale belastingvermindering van € 6.150 overeen met een totaaluitgave van € 30.750.

Bij een eventuele controle mag u de uitgaven staven met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, zoals bijvoorbeeld een overschrijvingsbewijs. U dient dus geen fiscale attest aan te vragen na bijvoorbeeld het volgen van de voorbereiding.

Voor meer gedetailleerde info verwijzen we naar het Koninklijk Besluit van 2 mei 2019.




 


Nieuwe collega trajectbegeleider: Belinda Beerens

Sinds november 2019 werk ik (opnieuw) voor het VCA. Ik startte reeds in 1999 als maatschappelijk assistente bij Kind en Gezin in de toenmalige ‘Cel Adoptie’, wat de voorloper van het huidige VCA kan genoemd worden. 13 jaar werkte ik mee aan de uitbouw van de werking rond adoptie in Vlaanderen waarna ik ervoor koos om mijn horizon te verruimen naar de rest van de werking binnen Kind en Gezin. Die uitdaging vond ik in de klachtendienst, wat mij meteen met alle thema’s en bijhorende problematieken in contact bracht. Door de signaalfunctie die de klachtendienst heeft, trachtte ik mee te werken aan beleidsverbeteringen waar dat kon.
Het adoptiethema liet mij echter nooit helemaal los. Na 8 jaar op de klachtendienst, zette ik opnieuw de stap naar adoptie, deze keer als trajectbegeleider. Het werkveld voelt vertrouwd aan, ondanks de vele wijzigingen die ondertussen plaatsvonden, maar het werk op zich is weer helemaal nieuw wat voor de nodige uitdaging zorgt. Vol enthousiasme en energie stap ik in deze nieuwe job en draag ik graag mijn steentje bij aan het VCA-team en de adoptiesector.







Vragenlijst adoptietraject

Kandidaat adoptieouders met een voorkeur voor bepaalde herkomstlanden en/of kindprofielen mogen sneller starten met de voorbereidingen dan een aantal jaar geleden.

Hiervoor is de vragenlijst rond je adoptietraject (je krijgt deze na het volgend van de twee infosessies in het begin van de procedure) voor VCA een belangrijke tool om kandidaat-adoptieouders te selecteren die kunnen starten met voorbereidingen. Waar deze tot nu toe eerder vrijblijvend was, is het nu noodzakelijk dat iedereen deze invult.

Indien je de vragenlijst graag nog eens opnieuw invult omdat je t.o.v. bepaalde herkomstlanden en/of kindprofielen is gewijzigd, dan mag je dit altijd opvragen bij VCA.

Ingevulde vragenlijsten mogen bij voorkeur digitaal opgestuurd worden naar adoptie@kindengezin.be






 
 
 


 
 
  Naar de website