Een organisator die meer dan 18 opvangplaatsen aanbiedt, heeft een kwaliteitshandboek nodig. Daarin beschrijf je welke kwaliteit je zal bieden en hoe je dit zal realiseren. Het kwaliteitshandboek bevat 3 delen: het kwaliteitsbeleid, het kwaliteitsmanagementsysteem en kwaliteitsverbetering.
Ga snel naar
Kwaliteitsbeleid
In je kwaliteitsbeleid beschrijf je wat kwaliteitsvolle opvang voor jouw opvang en hoe je dit wil bereiken. Het kwaliteitsbeleid bestaat minstens uit:
- de missie van je opvangvoorziening
- de visie over het pedagogisch beleid
- de visie over de betrokkenheid en participatie van gezinnen
Kwaliteitsmanagementsysteem
In het kwaliteitsmanagementsysteem verduidelijk je hoe je organisatie werkt. Hierdoor weet elke medewerker wat van hem verwacht wordt. Door te beschrijven wat iedereen doet, kan je de kwaliteit van je opvang beter beheersen en sturen.
Je kwaliteitsmanagementsysteem bevat:
- je organisatiestructuur
- een beschrijving van de werking van je:
- visie over het pedagogisch beleid
- visie over de betrokkenheid en participatie van gezinnen
- vormingsbeleid
- crisis- en grensoverschrijdend gedrag
- klachten
- evaluaties
Kwaliteitsverbetering
Een werking blijft kwaliteitsvol als je op regelmatige basis de kwaliteit onderzoekt en in vraag stelt.
Je verzamelt de resultaten van de evaluaties:
- van het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen
- door de gezinnen
- door de medewerkers
- van de klachten
- van de werking (de zelfevaluatie van minstens het kwaliteitsbeleid en het kwaliteitsmanagementsysteem)
Deze resultaten tonen je wat goed gaat in de opvang en wat beter kan. Een verbeteractie bestaat uit:
- een doel
- een stappenplan
- een evaluatie