Voorlezen

Voorlezen kan op heel veel manieren: lezen van prentenboeken, samen aanwijzen en benoemen in boeken, liedjes zingen, versjes zeggen, … Taalontwikkeling gebeurt immers doorheen alle dagelijkse activiteiten. Boekjes kunnen vertellen over dagelijkse gebeurtenissen, maar een boek daagt ook uit en kan de wereld die ze niet kennen binnenbrengen. 

Voorlezen is samen bezig zijn en plezier beleven met boekjes en elkaar. Het verbetert de interactie met je kind. Bij het voorlezen kan je knus naast elkaar of op de schoot genieten van elkaars nabijheid. Je kind kijkt en luistert, volgt je bij het vertellen en aanwijzen, en ook jij kan inspelen op wat je kind doet. Om voor te lezen kies je best een leuke leesomgeving: een rustige plek met weinig afleiding waar je samen kan zitten, zodanig dat je kind jou kan volgen en jij de reacties van je kind kan zien.

Je kiest best boekjes: 

  • die gepast zijn voor de leeftijd van je kind
  • die passen binnen je eigen (voor)leesmogelijkheden: veel of weinig tekst, veel tekeningen die de fantasie prikkelen, in de taal die je goed beheerst,…
  • die zich lenen tot wat je graag doet: verhalen vertellen, klanken nabootsen (bv. dierengeluiden), kiekeboespelletjes spelen, samen zingen,…

Contact met boekjes van jongs af, heeft een positief effect later. Baby’s die worden voorgelezen, lopen op een leeftijd van 15 maanden voor in hun taalontwikkeling en breiden die voorsprong vervolgens verder uit.

Voorlezen brengt ook rust, vooral bij temperamentvolle kinderen.


Je kan leuke boekjes vinden via www.boekenzoeker.be of bij je bibliotheek in de buurt. Er zijn tal van bibliotheken die een ruim aanbod van kinderboekjes voorzien.
Voorlezen: Ghanees
Voorlezen: Swahili
Voorlezen: Pools, Roemeens, Berbers
Bekijk ook ...