Thuis met een baby of peuter


Tips om thuis te werken met een baby of peuter in huis

  • Grens zelf je werkuren af. Als je de mogelijkheid hebt, kan je je tijd wat creatiever indelen. Zo kan je op vaste tijdstippen een moment inlassen om samen met je kindje te spelen. Baby’s en peuters hebben regelmatig de volledige aandacht van papa of mama nodig. Ga flexibel om met de planning van vaste momenten: jonge kinderen hebben nog geen tijdsbesef en vragen geregeld aandacht. Dan hebben ze even je bevestiging nodig en kan je tonen: 'Ik ben er voor jou’.
  • Spreek je werkgever en je collega's aan als de combinatie werk en zorg niet gemakkelijk is. Thuis ongestoord doorwerken met een baby of peuter in huis is sowieso bijna onmogelijk.
  • Heb je een partner en is die ook thuis? Las een beurtrol in om op de kinderen te passen. Zo hebben jullie beide tijd om even, elk apart, op het werk te focussen en ongestoord verder te werken.
  • Verveelt je kindje zich? Verveling kan en mag. Het leidt soms tot creatieve oplossingen. Want plots wordt dat leeg flesje water leuk speelgoed.
  • Even pauze? Laat je peuter meehelpen in huis: een wasbeurt voor de blokken, de was sorteren of plooien, samen het huis opruimen, … Twee vliegen in één klap: een fijn moment en je kind leert tegelijk heel veel bij. Vormen, kleuren, woordjes, de wind die de was droogt, het gras dat kriebelt aan hun voetjes, …

Tijd voor iets leuk: tips om samen te doen

  • Vanaf de leeftijd van ongeveer een jaar kan je samen met je kind de dag plannen. Wanneer eten jullie? Wanneer maken jullie een wandeling? Kinderen houden van voorspelbaarheid en structuur. Zorg voor duidelijke eet-, speel- en slaapmomenten en las ook voldoende rustmomenten voor jezelf in. Een (zelfgemaakte) dagplanning op een zichtbare plek helpt om overzicht te houden. Anderzijds hoef je met een kleine baby je dag rondom hem te plannen, ga gerust naar buiten als het jouw past, je baby zal wel slapen tijdens jouw activiteit.
  • Plan een vast moment in om de grootouders of andere familieleden te bellen of videochatten.
  • Wissel speelgoed af. Haal iets van de zolder, doe eens iets anders met speelgoed dan je kindje gewoon is. Zorg regelmatig voor nieuwe prikkels.
  • Praat met je kind over de situatie: 'Je kan nu even niet naar de kinderopvang of bij oma en opa'. Zeg ook dat je niet weet hoelang het gaat duren, maar dat heel wat mensen op zoek zijn naar goede oplossingen, en dat die oplossingen zeker zullen komen.
  • Klasse biedt vertaalfiches om met kinderen te praten over corona in een heleboel talen. 

Blijf in contact

Nu je de zorg voor je kind (grotendeels) zelf opneemt en misschien ook van thuis uit werkt, is het normaal dat je ander gezelschap mist. Ook al kan je andere mensen minder fysiek zien, toch blijft het belangrijk om contact te houden met je familie of vrienden. Je kunt met hen een wandeling maken, maar ook digitaal contact houden door te bellen, videochatten, een WhatsApp-berichtje sturen of zelfs een briefje schrijven.

Beeldbellen met baby of peuter
De interactie met anderen via beeldbellen is betekenisvol voor jou als ouder, maar wees ervan bewust dat dit veel minder van betekenis is voor jonge kinderen. Kleine baby's zegt dit helemaal niets, vanaf 18 maand heeft je peuter al een beter voorstellingsvermogen. Hou het voor hen nog beperkt in tijd en betrek ze in de conversatie ("Hallo oma", we gaan eens zwaaien naar je neefje op het schermpje, …). Je belt beter een paar keer kort, dan één lang moment.
Als je behoefte hebt aan een goed en langer gesprek met familie of vrienden, voorzie je dit best alleen (tijdens dutje of na bedtijd). 

Wil jij je kinderopvang bedanken voor hun inzet?  Download ons # heldenvandekinderopvang-kaartje , print het uit en schrijf een persoonlijke boodschap aan jouw helden!

Grootouders

Wat als je baby vaak huilt of moeilijk slaapt?

Heel wat ouders zitten nu in dezelfde situatie: opvang en ondersteuning door grootouders, vrienden … is beperkt en minder evident. Je leven moet je anders organiseren en er zijn veel minder mogelijkheden om te ontspannen (familie en vrienden zien, op bezoek gaan, een avondje uit, …). Je kan ook zorgen hebben rond je werksituatie, je gezondheid, de gezondheid van je dierbaren, … Bovendien is thuis werken en tegelijk zorgen voor je baby niet evident. 
Mogelijk huilt je baby wat vaker of slaapt hij minder goed. Weet dat het volstrekt normaal is dat je kind onrustiger kan zijn omdat het zeer goed die signalen van onrust en spanning in zijn directe omgeving aanvoelt. 

Daarom enkele tips ter overweging:
  • Draag zorg voor jezelf en voor elkaar. Zeker in deze vreemde tijden is dit nog meer dan anders belangrijk. Uiteraard hebben baby’s zorgzame ouders nodig om zich goed te voelen en zich te kunnen ontwikkelen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je jouw leven helemaal moet omgooien en je compleet moet herorganiseren i.f.v. de baby. Blijf daarom die dingen doen wat je zelf belangrijk vindt, wat je nodig hebt voor je eigen welzijn. Weet dat een baby zeer flexibel is en zich aanpast aan de gewoonten van het gezin. De geluiden die daar doorgaans bij horen, zullen de rust van jouw baby niet verstoren. Dat betekent nu ook weer niet dat je met de boor aan de slag moet als de baby slaapt, maar anderzijds hoeft het ook niet doodstil te zijn tijdens de dag. Ouders met meerdere kinderen zeggen vaak: onze jongste baby die moet zich wel aanpassen, want dat gaat niet anders in ons gezin en, weet je, dat lukt zeker ook!
  • Baby's hebben ook een 'sensorische' honger: tijdens die eerste levensjaren ontwikkelen baby's zeer snel en hebben ze nood aan geluiden, geuren, aanrakingen, … Zo is wandelen voor een baby bv. een waar ontwikkelingsbad: de geuren, de bries, geluid, de beweging, de steeds veranderende omgeving, … zijn een bron van indrukken die de baby’s honger naar zintuigelijke indrukken stillen (en vertel zeker wat je ziet en ervaart aan de baby!). Daarmee voorkom je trouwens ook dat de baby enkel vertrouwt op voeding als bron om zijn honger naar sensorische prikkels te stillen! En wat blijkt, ook ouders die blijven buiten komen, met vrienden afspreken (ook al is dit nu beperkt), zich amuseren, … blijken beter te slapen. Dus: neem de baby gerust mee op uitstap. En zijn slaap? Hij zal wel slapen als hij de nood voelt! 
Tot slot: vele ouders ervaren een slaaptekort en ervaren dat ook als problematisch. Uit onderzoek blijkt echter dat het veeleer het piekeren over het slaaptekort is dat het probleem is dan het slaaptekort zelf. Vechten tegen stressgedachten en -gevoelens blijken deze alleen maar erger te maken. 

Heb je het gevoel dat je potje overkookt en dat je het even niet zo goed ziet zitten? Probeer dan tot rust te komen. Diepe ademhalingsoefeningen kunnen een rustgevend effect hebben. Weet dat je op een bepaald moment ook niks méér kan doen (als je baby blijft huilen) om de baby te troosten. Op deze momenten is het beter om de spanning bij jezelf te laten zakken door je op jezelf te richten en tot rust te komen: door even naar buiten te gaan, naar rustgevende muziek te luisteren, je gedachten neer te schrijven, wat ademhalingsoefeningen te doen … 

Wees mild voor jezelf, je eventuele partner en je kind. De omstandigheden zijn helemaal anders dan jullie gewoon zijn. Ook met een planning en voldoende structuur kan een dag nog moeilijk lopen. Probeer dat te aanvaarden en pas je dagindeling - eventueel in overleg met je werkgever - aan.

Lees meer over slapen en over huilen.
Bekijk ook de veelgestelde vragen:

Is het oké als ik mijn kind naar YouTube, Netflix of tv laat kijken?

Een YouTube-filmpje of tv-programma kijken, kan voor kinderen een rustmoment zijn. Ook baby’s en peuters vinden dat fijn. Probeer deze momenten te beperken en in te plannen op vaste tijdstippen, zoals na het ontbijt of middageten. 
Het is oké als die schermmomenten er wat vaker zijn dan anders. Maak duidelijke afspraken over hoe lang je kind op de tablet of smartphone mag en probeer consequent te zijn. Als ouder kan je zelf het goede voorbeeld geven door je smartphone of tablet niet altijd binnen handbereik te hebben.

pdf

Lees meer over schermtijd bij kinderen (1MB)

Heb je het even moeilijk?

Heb je nog vragen? Je vindt een luisterend oor bij:
  • De Kind en Gezin-Lijn. Daar kan je terecht voor vragen over je kindje of over de dienstverlening van Kind en Gezin.
  • Contacteer jouw lokaal team van Kind en Gezin, telefonisch of via digitale kanalen (e-mail, WhatsApp of Skype). De contactgegevens van jouw contactperso(o)n(en) vind je in je Kindboekje.
  • Ook de Opvoedingslijn is er voor al jouw vragen over opvoeding.
  • In jouw stad of gemeente heeft het Huis van het Kind vaak ook een aangepaste dienstverlening. Ook de Opvoedingswinkels blijven online, telefonisch of via mail bereikbaar. Je checkt het lokale aanbod en de bereikbaarheid best op voorhand via de website of sociale mediakanalen.
  • Heb je oudere kinderen in huis? Awel is er voor alle kinderen en jongeren. Zij kunnen met Awel chatten, mailen of bellen.
  • Heb je ook schoolgaande kinderen? De CLB-chat is er voor ouders en kinderen: zij beantwoorden al jouw vragen over school of over je welbevinden.
  • Krijg je te maken met conflicten en geweld? Je kunt in alle vertrouwen bellen, mailen en chatten met de hulplijn 1712.