Winteruur - Zomeruur

Sommige kinderen stappen zonder moeite mee in het nieuwe dagritme. Andere kinderen hebben meer tijd nodig om zich aan te passen.

Enkele eenvoudige tips zijn misschien voor jou en je kind een hulp:

Wintertijd

Wintertijd gaat in: klok één uur achteruit om 03:00 naar 02:00 uur. Een uur extra = dus één uur extra slapen!

Je kindje is ’s avonds al moe, maar het is nog geen bedtijd. De kans bestaat dan zelfs dat je kind over zijn slaap heen is als het wel bedtijd is. ’s Ochtends kan je kind dan alweer voor dag en dauw wakker zijn.

Hoe kun je als ouder je kind helpen om in het nieuwe ritme van de wintertijd te komen?

  • Een aantal dagen voordat de klok wordt verzet, kun je het moment van bedtijd iedere dag een kwartier later maken. Hiermee voorkom je dat je kind in één keer aan het uur tijdsverschil moet wennen.
  • Je kan je uur van het avondeten elke dag mee opschuiven.
  • Hou vast aan je gewone avondritueel. Dus doe de dezelfde dingen als andere avonden om je kind te laten slapen.
  • Vertel je kind hoe flink het is als het rustig in z’n bed blijft.
  • Daarnaast kun je de tijd van dutjes overdag ook alvast wat aanpassen.  

Zomertijd

Zomertijd gaat in: klok één uur vooruit om 02:00 naar 03:00 uur. Een uur minder = dus één uur minder slapen!

Een kind gewoon eerder naar bed sturen, biedt geen oplossing. In de uren voor de normale bedtijd maken de hersenen een stof aan waardoor je actiever wordt, om te voorkomen dat je voortijdig in slaap valt. Je kan dus wel vroeger in bed gaan liggen, maar dat heeft weinig zin. Niet alleen het slapen gaan, maar ook het opstaan is moeilijk in de eerste dagen na het ingaan van de zomertijd. 

Ouders kunnen hun kinderen helpen om zich sneller aan te passen aan het nieuwe ritme:

  • Door 's ochtends bij het opstaan meteen voor veel licht en lichamelijke activiteit te zorgen. De gordijnen wagenwijd open dus en als het even kan de kinderen te voet of met de fiets naar de opvang of school brengen in plaats van met de auto.
  • Door 's avonds ervoor zorgen dat het vroeger donker is. De gordijnen dicht en de schemerlamp aan.
  • Door de laatste paar uur voor het naar bed gaan niet te wild doen. Rustige spelletjes, een verhaaltje, een liedje, rustig tanden poetsen en de pyjama aandoen is het ideale avondritueel.