Zorg voor jezelf

Tips voor ouders

  • Probeer zelf te rusten wanneer dat kan. Als je kind slaapt, is er ruimte om andere dingen te doen. Je hebt misschien de neiging om dan snel wat huishoudelijk werk te doen, maar het doet soms veel meer deugd om ook uit te rusten en eventjes het huishouden te laten staan.
  • Zoek wat ontspanning op om je batterijen op te laden.
  • Wees realistisch. Voor een kind zorgen neemt sowieso heel wat tijd in beslag, niet alleen de tijd voor dagelijkse handelingen, maar ook tijd om de baby te leren kennen.
  • Zoek samen met je partner hoe jullie de taken opnemen. Als je er alleen voor staat, kan je netwerk (buren, vrienden, familie) hierin een rol opnemen.
  • Doe een beroep op anderen om je bij te staan in de verzorging en opvoeding van je kind, ook al is dit niet altijd evident. Nochtans staan grootouders, familie en vrienden vaak met alle plezier klaar om je te ondersteunen. Je kind een paar uur (en zelfs een hele nacht) in de goeie handen van oma en opa geven, biedt je de kans om een paar uur bij te slapen en er weer met energie en geduld tegenaan te gaan.
  • Als je het (niet) slapen niet meer aankunt (en dat is voor elke ouder anders!) neem dan contact op met de Kind en Gezin-Lijn of bespreek het met de verpleegkundige van Kind en Gezin. Zij ondersteunen je graag of verwijzen je door.

Schud een baby nooit!


Contacteer de verpleegkundige voor informatie en ondersteuning of maak gebruik van het spreekuur opvoedingsondersteuning. Door over de situatie te praten, kan men de situatie in kaart brengen en oplossingen zoeken voor het slaapprobleem.

Bekijk ook ...