Zorg voor jezelf

Het idee dat deze periode tijdelijk is, kan helpen om het vol te houden. Iedereen rondom jou doet zijn best om zich aan de maatregelen te houden, omdat we onze maatschappij willen helpen. Dat gevoel van solidariteit en jouw aandeel daarin, geeft zin aan deze ongewone tijden.

Wat kan nog helpen?


Omgaan met je eigen angst en stress

Het is normaal dat je angst, onzekerheid en stress ervaart in abnormale omstandigheden. Als je aanvaardt dat je je niet elk moment positief hoeft te voelen, zet je al een grote stap. Een moment van 'piekertijd' voorzien op een dag, waarbij je jouw negatieve gedachten toelaat, kan helpen om de rest van de dag er beter tegen te kunnen. Ontspannings- of ademhalingsoefeningen kunnen helpen om rustig te worden. Online vind je heel wat voorbeelden of inspiratie.
Blijven de negatieve gedachten overheersen, zoek dan afleiding. Een babbel met je huisgenoten, een (video)gesprek met iemand dat niet over de coronacrisis gaat, of een wandeling, iets lezen, tuinieren of een andere fysieke activiteit.
Maakt de angst of stress het onmogelijk om je dagelijkse activiteiten vol te houden, zoek dan hulp. Op deze pagina vind je een overzicht van alle hulplijnen of neem contact op met je huisarts.

Zorg goed voor elkaar

Communicatie binnen je gezin is nu extra belangrijk. Hoe voelen je huisgenoten zich, en wat hebben zij nodig om deze tijd goed door te komen? Wat kan elke huisgenoot doen om het zo aangenaam mogelijk te maken?
Een compliment kan iedereen nu zeker goed gebruiken.
Zorg er samen voor dat 'thuis' een leuke plek is. Een gezamenlijke brainstorm levert ideeën op die alle huisgenoten ontspannend en leuk vinden. Een nieuw recept proberen, elke dag samen verse muntthee drinken met een koekje erbij, een gezelschapsspel of een puzzel, oude foto's bekijken, videochatten met de familie,... 
Wees mild voor jezelf en elkaar. Een boze bui of iemand die kortaf reageert? Ga niet onmiddellijk de strijd aan. Vaak is zo'n reactie een uitlaatklep voor negatieve gevoelens en waait de bui vanzelf wel over.
Lopen de spanningen toch hoog op? Neem even afstand van de situatie (ga even naar buiten om tot rust te komen, of blaas stoom af bij iemand van buiten het gezin). Leiden de spanningen tot geweld in het gezin, neem dan anoniem contact op met 1712.

Structuur en planning

Een minimum aan structuur geeft houvast: op tijd opstaan en gaan slapen en op regelmatige tijdstippen eten. Dagelijkse routines kunnen wat rust brengen. Een planning met afwisseling tussen inspannende en rustgevende activiteiten kan helpen om de dag overzichtelijk te maken.
Heb je een partner? Maak samen goede afspraken over de taakverdeling: wie kookt, doet boodschappen, stopt de kinderen in bed?
Ben je gescheiden? Hou zoveel mogelijk vast aan de vertrouwde verblijfsregeling (behalve als een huisgenoot ziek wordt).
Zo'n planning wil niet zeggen dat je elk moment heel strikt moet plannen of willen controleren. Leg de nodige flexibiliteit aan de dag. Soms is je hoofd zo vol dat je een extra pauze nodig hebt. Of vragen de kinderen aandacht op een moment dat je net een werkuurtje gepland had. Pas je schema dan opnieuw aan of maak nieuwe afspraken.
Afwisseling tussen tijd voor jezelf en tijd samen is een prima idee. Heb je ruimte genoeg in huis? Dan kan je afspraken maken rond gebruik van bureau, extra slaapkamer of de speelkamer. Maak zichtbaar op welke momenten je enkel gestoord wil worden bij heel dringende zaken, bvb door een fietslampje aan de deur van je bureau. Klein behuisd? Spring creatief om met de ruimte. Zo kan de tafel in de loop van de dag dienst doen als eettafel, bureau en speeltafel. Ruim tussendoor samen het speelgoed of schoolgerief op, zodat niet alles door elkaar loopt.
Heb je het moeilijk met het feit dat je geen toekomstplannen kan maken momenteel? Zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken op korte termijn: straks neem ik een bad met veel schuim, de wandeling in de zon, een aflevering van je favoriete serie,...

Blijf (virtueel) verbonden

'Blijf in uw kot' wil niet zeggen 'isoleer jezelf'. Er zijn heel wat manieren om in contact te blijven met vrienden en familie. Je kan chatten, bellen of videochatten. Plan deze momenten ook in je agenda en maak er bewust tijd voor. Ook sociale media kunnen steun bieden in deze tijden. Bekijk wel goed wat en wie je volgen, en weet dat niet iedereen een realistisch beeld geeft op social media.
Vraag aan mensen binnen en buiten het gezin hoe het met hen gaat en of je iets voor hen kan doen. Het doet goed om te zorgen voor elkaar. En tegelijk geeft het je controle over de situatie omdat je het gevoel hebt dat je iéts kan doen.

Beweeg (met je ganse gezin)

Bewegen helpt tegen stress. Wandelen, fietsen, fitness@home, skeeleren, met de step naar buiten, dansen, springen op de trampoline,... Zolang je afstand van anderen bewaart, mag je regelmatig de buitenlucht in voor je dagelijkse portie beweging. Tegelijk ook prima voor je dagelijkse portie vitamine D!
Bekijk ook de binnen- en buitenspeeltips.

Nieuwe plannen maken

Nu is er misschien tijd om activiteiten uit te proberen die je al lang wou doen:
  • die stapel ongelezen boeken
  • nieuwe gerechten
  • een online cursus: een nieuwe taal, fietsen herstellen, haken, bloggen, de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt
  • een creatieve uitlaatklep: schrijven, tekenen, schilderen
  • fotoboeken maken
  • een gekke gezinsvideo opnemen (die je kan delen in de familiechat)
  • brieven schrijven voor rusthuisbewoners of mensen in quarantaine
  • vrijwilligerswerk: heel wat vrijwilligerswerkingen zijn op zoek naar mensen die willen helpen: boodschappen doen, honden uitlaten, telefoonbuddy's, Nederlands oefenen met nieuwkomers,... Vlaanderenhelpt.be centraliseert alle vraag en aanbod.

Informeer je, bewust en beperkt

Beperk je informatiestroom. Kies betrouwbare bronnen en vaste momenten om het nieuws te checken. Meldingen van nieuwsapps zet je beter uit als je onrustig wordt van deze updates. Plan vaste momenten in dat u nieuws opvolgt. Wissel het volgen van het nieuws af met ontspanning.
Er circuleert heel wat 'fake news' op sociale media. Lees kritisch, en stel je vragen bij berichten met schokkend nieuws, veel hoofdletters en uitroeptekens, dramatische titels of beelden. Als je twijfelt of iets waar is, neem altijd een kijkje op de overheidswebsite.