Zon


Tips

Kinderen hebben extra bescherming nodig tegen de zon:

  • Hou je kind zoveel mogelijk in de schaduw. Wrijf ook dan een kind in met een zonneproduct.
  • Is een kind blond of roodharig, weet dan dat dit huidtype nog gevoeliger is.
  • Zet een parasol op de wandelwagen. Een doek over de kinderwagen lijkt een snelle en praktische oplossing, maar de temperatuur in de kinderwagen stijgt er enorm door, zelfs met een licht dekentje.
  • Laat je kind nooit alleen achter in de wagen! De temperatuur in de auto kan snel oplopen. Lees meer tips voor onderweg.
  • Doe het kind lichte, katoenen kleding aan. Laat altijd het hemdje of T-shirt van een kind aan. Dat werkt als zonnefilter en voelt aangenaam aan bij warm weer.
  • Blijf op het heetst van de dag (tussen 11 en 16 u.) binnen. Dan is de straling ook het sterkste.
  • Bescherm het hoofdje met een petje of hoedje. Met een brede rand zijn ook de ogen beschermd. 
  • De ogen van een kind zijn erg kwetsbaar. Laat uw kind zo snel mogelijk wennen aan een zonnebril (een goede zonnebril heeft een UV-filter).
  • Zorg dat de slaapruimte van het kind fris is.
  • Op warme dagen kunnen sommige materialen als rubberen tegels en speelmatten, maar ook stenen en zand erg warm worden. Het gevaar bestaat dat kinderen ernstige brandwonden aan hun voetjes oplopen. Vermijd dergelijke materialen of laat kinderen hier alleszins niet zonder degelijk schoeisel op lopen.

Zonneproducten

Vanaf de geboorte mag je een kind insmeren met zonnecrème. Kies voor een mild en hypoallergeen product met een hoge beschermingsfactor dat beschermt tegen UVA- en UVB-straling. Breng het aan 20 min. vóór het kind in de zon gaat. Herhaal dit regelmatig, ook als het kind in de schaduw zit en vooral wanneer het in het water speelt. Let op met makkelijk vergeten plekjes zoals de oren, handen en op de jukbeenderen. Een precieze tijdsduur tussen smeerbeurten wordt niet gespecifiëerd, wel luidt het advies om regelmatig en rijkelijk zonneproducten aan te brengen. Het zonneproduct wordt best gebruikt zoals aangegeven op de verpakking en naargelang het huidtype van het kind.

Op het product moet vermeld staan of het al dan niet beschermt tegen uvA-straling. UvB-straling verbrandt de huid, terwijl uvA-straling een snellere veroudering van de huid veroorzaakt. Beide vormen van straling dragen bij aan de vorming van huidkanker.

Wat de uvB-beschermingsfactor betreft (de zogenaamde SPF of Sun Protection Factor), worden 4 klassen erkend. Deze beschermingsklassen worden naast de traditionele SPF-index vermeld:

  • Lage bescherming: SPF 6-10
  • Gemiddelde bescherming: SPF 15-20-25
  • Hoge bescherming: 30-50
  • Zeer hoge bescherming: 50+
  • Sunblock: 100+

Zonneproducten kunnen nooit een totale bescherming bieden. Ieder product laat een deel van de uv-straling door. Dit geldt ook voor producten die als 'sunblock' of als 'volledige bescherming' worden aangeprezen.

Het gevaar van zon

Een beetje zon is goed voor iedereen. Ultraviolette(uv)-stralen zorgen voor de aanmaak van noodzakelijke vitamine D. Pas wel op voor te veel zon en dus te veel uv-stralen. Dit is schadelijk en kan zonnebrand veroorzaken.

Bij kinderen onder de 10 jaar is de huid heel kwetsbaar. De schadelijke uv-stralen dringen er makkelijk door. Het lichaam van een kind herstelt minder vlot dan dat van een volwassene. De schade stapelt zich op. Dit vergroot de kans op huidkanker (o.a. melanoom) op latere leeftijd.

Extra drinken!

Tot 6 maanden

De baby heeft alleen melkvoeding nodig. Drinkt hij daarnaast andere dranken, dan vermindert zijn eetlust en neemt hij bij de andere maaltijden niet genoeg melkvoeding in. Dit principe geldt ook bij warm weer:

  • Bij borstvoeding de baby extra aanleggen om in zijn vochtbehoefte te voorzien (zelfs om het uur als dat nodig is). Hierbij is het belangrijk dat de moeder voldoende extra drinkt om het verhoogde vochtverlies via verhoogde transpiratie en via verhoogde melkproductie aan te vullen.
  • Bij flesvoeding is het nodig om een extra fles te geven.
  • Geef voeding op vraag van de baby. In de praktijk zal de baby vroeger dorst aangeven of meer per fles willen drinken.
  • Wees alert voor de signalen die kunnen duiden op uitdrogingsverschijnselen. Normaal gezien heeft een baby min. 6 plasluiers per dag en de urine is lichtgeel gekleurd. Contacteer voor verder advies zeker de behandelend arts. 
  • Braakt een baby of heeft hij diarree dan is advies van de arts zeker noodzakelijk. Dit om na te gaan of het kind voldoende vocht kan inhouden en of er geen uitdrogingsverschijnselen zijn.

Ouder dan 6 maanden

De baby drinkt per dag nog min. 1/2 l melkvoeding. Naast de vaste voeding die vocht bevat, heeft de baby ook nood aan extra vocht, zeker bij warm weer.

  • Als extra vocht krijgt plat, mineraalarm water de absolute voorkeur.
  • Als 2de keuze kan babythee zonder toevoeging van suiker of honing.
  • Vermijd gezoete dranken. Ook in ongezoete vruchtensappen zitten suikers. Suiker is slecht voor de tanden. Deze dranken remmen ook de eetlust van de baby af.
  • Vers, ongezoet fruitsap of kant en klaar babyfruitsap, vers groentesap of bouillon kan eens als afwisseling.

Extreem hoge temperaturen

Hitte en ozon kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Kinderen zijn gevoeliger voor hitte, omdat ze hun lichaamswarmte nog niet zo goed kunnen regelen.

Tips om ziekte door hitte en ozon te voorkomen

  • Hou het weerbericht in de gaten. Zij waarschuwen wanneer bepaalde temperatuurs-en ozondrempels overschreden worden.
    • Wil je per e-mail verwittigd worden telkens de ozonwaarschuwingsdrempel overschreden wordt? Schrijf je dan in op de mailinglijst op de website www.irceline.be.
  • Tijdens de warme zomermaanden is lichte, katoenen kleding ideaal.
  • De slaapruimte van je kind kan je het best zo fris mogelijk houden. Pas wel op voor tocht.
  • Blijf op het heetst van de dag (tussen 11 en 16 u.) binnen.
  • Zoek de koelte open/of koel het kind regelmatig af (douche, bad, zwembad, besprenkelen met water, …).
  • Pas het menu aan (beter licht verteerbare voeding).
  • Laat de kinderen meer en vaker drinken dan gewoonlijk.
  • Zet een parasol op de wandelwagen (onder een kap kan het behoorlijk warm worden).
  • Laat je kind nooit alleen achter in de wagen! De temperatuur in de auto kan snel oplopen.
  • Zorg voor voldoende rust en beperkt lichamelijke inspanningen.

Tekenen van hittestress of hitteslag

Wees alert voor tekenen van uitdroging en hitteslag.

  • Je kind vertoont tekenen van uitdroging: droge mond, veel dorst, minder urine (donkergele urine, droge luiers), ingevallen ogen, ingezonken fontanel, …
  • Je kind is rusteloos of prikkelbaar.
  • Je kind heeft het erg warm.
  • Je kind heeft krampen in buik, armen of benen.
  • Je kind is uitgeput: overvloedig zweten, hoofdpijn, duizeligheid, zwakte en vermoeidheid, eventueel bewusteloosheid.
Als je kind een van de bovenstaande tekenen vertoont, haal het dan uit de zon, breng het naar een koele plek om af te koelen, laat het drinken en raadpleeg zo nodig een arts.

Afkoeling

Wil je zuinig zijn met water, maar je kindje toch wat leuke afkoeling gunnen? Wij dachten aan volgende spelletjes:
  • voor de hele kleintjes: een tetradoek of knuffeldoekje vochtig maken (niet kletsnat) en er dan mee laten spelen in de box of op een dekentje
  • een aantal ijsblokjes in een teiltje doen en je kind laten voelen, proeven, ontdekken hoe het smelt
  • tikkertje met een natte spons
  • koken-eteke, maar dan met water-koffie in de tasjes
  • een potje water en een penseel en dan schilderen op de tegels, de muur,..
  • een bootje knutselen met bv. kurken en dan laten varen in een teiltje
  • een glaasje water op een plateau en dan een parcours afleggen

Wat is een goede zonnebril?

Een goede zonnebril moet niet alleen beschermen tegen verblinding, maar moet ook zo veel mogelijk uv-stralen filteren.

De Europese normen leggen de filterkwaliteit vast. Koop alleen een zonnebril die een CE-kenteken dragen, gevolgd door een cijfer van 0 tot 4. Dit getal geeft de kleurintensiteit van de glazen weer, of de bescherming tegen verblinding.

Er zijn vijf categorieën van bescherming van 0 (tot 20 procent absorptie van het licht) tot 4 (92-97 procent lichtabsorptie).

  • Cat.0 zijn heel licht en geschikt voor bewolkt weer
  • Cat.1 is voor zwak zonlicht
  • Cat.2 is voor matig zonlicht
  • Cat.3 is voor helder en fel zonlicht
  • Cat.4 is voor uitzonderlijk fel licht zoals bijvoorbeeld in de bergen.

Voor onze midden-europese zon volstaat meestal de universele filtersterkte 2. Voor aan zee en op het strand is 3 zinvol, en bij het skiën moet 4 worden gekozen.

Er bestaan brillen voor zeer jonge kinderen.