Bewegingsdriehoek

Bewegingsdriehoek - beeld

4 kleuren die alles verduidelijken

Oranje
Sedentair gedrag of lang stilzitten heeft een negatief effect op de gezondheid en beperk je best.
Sedentair gedrag of lang stilzitten is alles wat je doet waarbij je lichaam heel weinig energie verbruikt. Het gaat om wat je al zittend of liggend doet (uitgezonderd slapen). Kleuters, kinderen en jongeren zitten gemiddeld 6 tot 9,5 uur per dag stil. Zowel thuis, op school, in de vrije tijd als bij verplaatsing met de auto. 

Lichtgroen
De activiteiten in deze laag zijn voorbeelden van bewegen met een lichte intensiteit. Je hartslag blijft normaal, je ademt niet sneller en je kan gewoon praten. 
Voorbeelden: traag stappen, met de bal spelen, in de zandbak spelen.
Bewegingen met lichte intensiteit hebben al gezondheidsvoordelen. 

Groene (midden)
Matig intensief bewegen. Je gaat sneller ademen, je hart slaat sneller maar je bent nog niet buiten adem. Je kan nog gewoon praten. 
Voorbeelden: spelen in het water of traag zwemmen, verstoppertje spelen, fietsen en goed doorstappen.
Bewegen aan matige intensiteit levert meer gezondheidsvoordeel op dan licht intensieve bewegingen.

Donkergroen
Deze laag staat voor hoog intensief bewegen
Voorbeelden: touwtjespringen, rennen, trampolinespringen. 
Je ademt veel sneller, je hart slaat sneller, je zweet en praten wordt moeilijk.

Maak er een gewoonte van om elke dag zitten, staan en bewegen af te wisselen. Probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen. Beweeg daarnaast dagelijks een stukje met matige intensiteit. Gooi je er nog een wekelijkse portie beweging aan hoge intensiteit tegenaan? Dan speel je volop de gezondheidskaart uit.

Elke stap telt!

Kies voor haalbare doelen. 
Elke stap vooruit, richting de gezondheidsaanbevelingen, is een overwinning.
Geef niet op wanneer je eens een terugval kent.

Meer weten?