Samen koken

De keuken is op zich een rijke omgeving om een kind een hoop nieuwe dingen te leren. Tegelijk moet dit leerproces op een veilige manier gebeuren.

Op de leeftijd van 9 à 12 maanden is een kind erg geboeid door hoe de dingen in elkaar steken. De meeste kinderen kunnen dan ook al een kruimeltje of rozijntje oprapen, dat ze meestal automatisch naar hun mondje brengen. Hou een kindje altijd goed in de gaten. Sommige dingen kunnen erg gevaarlijk zijn, zoals giftige producten of scherpe voorwerpen. 

Op 2,5 à 3 jaar kan een kind al een aardig handje helpen, al is toezicht of hulp altijd nodig. Meehelpen kan de ontwikkeling van een kind ten goede komen: zowel motorische, sociale als verstandelijke ontwikkeling komen in de keuken aan bod. Zo komt er bij het roeren van het beslag beslist wat handvaardigheid en fijne motoriek te pas.

Al blijft het bij heel eenvoudige taakjes onder begeleiding, toch is het fijn voor een kind om zich betrokken te voelen bij datgene wat in de keuken gebeurt. 

Bovendien komen er in de keuken zeer uiteenlopende prikkels op een peuter af: proeven van vanillepap, ruiken aan de kruidenpotjes, voelen aan het koekjesdeeg, … Zo komt het kind tot verrassende ontdekkingen: confituur is zacht en zoet, bloem kan men wegblazen en smaakt nergens naar, cacaopoeder is lekker, een ei is eerst hard maar als het gebroken is wordt het een papje, …

Zo leert een kind steeds beter verbanden te leggen tussen wat het voelt, smaakt, ruikt, … Vertel daarbij wat er gebeurt en geef alles een naam, zodat voor een kind een nieuwe wereld opengaat.

Enkele eenvoudige ideetjes

  • Sta bij de groenten- en fruitafdeling even stil om een kind te laten kijken, ruiken, voelen en benoemen. Zo kan het op een speelse manier heel wat bijleren.
  • Vertel wat op het menu staat. Een kind zal hierbij graag een eigen inbreng hebben. Zeg  ‘Vanavond eten we patatjes’. Wanneer het aangeeft dat het liever rijst wil, accepteer dan zijn inbreng, maar plan dit op een moment in de nabije toekomst: ‘Morgen eten we rijst!’.
  • Doe een peuter een grote slab om of bedek een deel van het werkvlak met een plastiek beschermhoes. Hou er rekening mee dat een peuter nog traag te werk gaat en dit dus tijd en geduld vraagt.
  • Enkele voorbeelden ter inspiratie:
    • de geschilde aardappelen of wortels wassen (plaats een plastiek teil met water op de grond als het kind niet bij het aanrecht kan)
    • zelfgemaakte frietjes droogwrijven
    • koekjesdeeg helpen kneden
    • roeren met de klopper in het taartbeslag, ondertussen houdt een volwassene de kom stevig vast
    • plastiek opbergdoosjes uit elkaar halen, in elkaar plaatsen, …
    • mee de tafel laten dekken. Hou de messen voor jezelf!
  • Moedig een kind aan als iets lukt, dat zal het zeker stimuleren. Een knuffel of lieve opmerking zal het zelfvertrouwen doen groeien en de moed geven om nieuwe dingen uit te proberen.
  • Stel grenzen, zeker in een onveilige plaats als de keuken. Zeg duidelijk wat mag en wat niet.