Omgaan met pijn

Vooraf aangeleerde ademhalingstechnieken en ontspanningstechnieken kunnen de pijn helpen opvangen.


Een zitbal helpt om de pijn te verlichten als wandelen nog moeilijk gaat en een liggende houding het opvangen van de weeën bemoeilijkt.

  • Omdat de bal zacht wordt opgeblazen, kan het onderlichaam er in doorzakken. Dit geeft een weldoend en ondersteunend gevoel.
  • Op de bal heen en weer wiegen zorgt voor beweging waardoor het beter lukt om te ontspannen.
  • Vrij ademen en de ademhaling aanpassen gaan gemakkelijker. 
  • Masseren is gemakkelijker als de zwangere zit.

Een warm bad ontspant en de pijn wordt draaglijker.

  • Het voelen van warm water stimuleert de zenuwen die instaan voor warmte- en aanrakingsprikkels, zodat de pijn van de weeën op een indirecte manier vermindert.
  • De druk op de spieren neemt af, wat positief werkt op de pijngewaarwording.
  • Het water helpt ontspannen en geeft een veilig gevoel. Hierdoor vermindert de productie van stresshormonen, waardoor meer pijnverzachtende hormonen worden aangemaakt.
  • De hogere productie van het hormoon zorgt voor regelmatige, sterke weeën en helpt de baarmoederhals sneller te ontsluiten.

Er zijn een aantal tegenindicaties voor het nemen van een bad zoals een epidurale verdoving, sommige infecties, …


Bij een epidurale verdoving wordt via een prik in de rug pijnstilling toegediend.

  • Het onderlichaam wordt minder gevoelig.
  • De moeder maakt de bevalling bewust mee, reageert op de aanwijzingen van de arts of vroedvrouw, maar voelt minder of geen pijn.