Emotioneel welzijn

De veranderingen in je lichaam hebben invloed op je gemoedstoestand. Je stemming kan wisselend zijn en schommelen tussen uitersten. Je kan vlugger huilen, je onzeker voelen of juist heel blij en gelukkig zijn. Natuurlijk maak je je ook wel eens zorgen. Zal mijn kindje gezond zijn? Zal ik mijn werk met het ouderschap kunnen combineren? Praat over wat je bezighoudt met iemand met wie je je gevoelens kan delen. Denk ook nu al na over hoe je de ingrijpende periode na de geboorte zo aangenaam mogelijk kan maken (bv. vermijd samenloop met nieuwe woonst of job, bundel kraambezoek, …). 
De meeste vrouwen voelen zich over het algemeen wel gelukkig, maar anderen voelen zich net heel kwetsbaar en verloren. 1 op de 10 vrouwen ervaart ernstige emotionele problemen tijdens de zwangerschap. Dit aantal verdubbelt tot 1 jaar na de bevalling. Depressieve en angstige gevoelens en gedachten kunnen op verschillende manieren beleefd worden. Sommige vrouwen voelen zich verdrietig en negatief, piekeren veel en zijn vaak angstig. Anderen merken dat ze zich niet meer blij kunnen voelen en moeilijk kunnen genieten van activiteiten, die ze anders wel aangenaam zouden vinden. 
Weinig vrouwen durven hierover te praten, laat staan hulp te zoeken. Depressie en angst zijn echter goed te behandelen. Praten met je partner, familie of vrienden kan je steun geven. Praten met professionele hulpverleners kan tot specifieke hulp leiden. Aarzel niet om je arts, vroedvrouw of een teamlid van Kind en Gezin aan te spreken zodat zij, mocht dit nodig zijn, je kunnen doorverwijzen naar de gepaste hulp. 
Omdat emotioneel welzijn belangrijk is, zal je op verschillende momenten gevraagd worden hoe het op dat vlak met je gaat.