Tussen de leeftijd van zes en twaalf weken is een ideale periode om je kind te leren drinken uit een fles. Op dat moment gebruikt je kind nog de aangeboren reflex waardoor ook zuigen aan een fles vrij gemakkelijk zal gaan. 

Wanneer je hiermee effectief begint, is afhankelijk van je situatie:

  • Hervat je je werk of studie wanneer je baby tussen de twee en drie maanden oud is? Begin dan zodra de borstvoeding goed verloopt, ongeveer zes weken na de geboorte.
  • Blijf je langer thuis na de geboorte en heb je niet meteen opvang nodig? Dan kun je het introduceren van de fles nog enkele weken uitstellen.
  • Heb je in het eerste levensjaar geen opvang nodig? In dat geval is het niet noodzakelijk om je kind te leren drinken uit een fles. Je kind kan vanaf zes maanden ook leren drinken uit een beker.

Bekijk hoe je afgekolfde melk kan geven en krijg tips over hoe je bij flesvoeding kan vermijden dat je kind de borst gaat weigeren. Lees ook de tips bij de veelgestelde vraag 'Mijn baby weigert te drinken van een flesje, wat kan ik doen?'

Borstvoeding

Opgroeien registreert alle meldingen in één registratiesysteem, zowel de meldingen die de opvang zelf doet als meldingen die anderen over een opvanglocatie doen. 

De opvang doet een melding of dient klacht in

Meld de opvang zelf, dan zal je klantenbeheerder bekijken of er op basis van deze melding iets moet gebeuren. Je klantenbeheerder bespreekt in een intern overleg of er verdere opvolgingsstappen nodig zijn. Opgroeien brengt de opvang op de hoogte van wat er met de melding gebeurt. 

Een ouder of burger doet een melding of dient klacht in over De opvang

Als Opgroeien een melding krijgt over de opvang, dan volgt een klantenbeheerder ‘Meldingen en communicatie’ dit op. Deze persoon heeft contacten met de melder en met de klantenbeheerder. Zo kan een melding vanuit beide perspectieven worden bekeken. 

De klantenbeheerders bekijken samen of verdere opvolgingsstappen nodig zijn, bv.: informatie opvragen, vragen aan Zorginspectie om een bezoek te brengen aan de opvang … 

Kinderopvang voor professionelen

Opgroeien spoort ouders aan om hun bezorgdheden of klachten eerst bij de kinderopvang zelf te melden De kinderopvang kan dan volgens zijn klachtenprocedure nagaan wat er is gebeurd en of de opvang iets kan ondernemen om de bezorgdheden van ouders weg te nemen. 

Vindt de ouder geen oplossing of is de drempel te groot om dit de jouw opvang te melden, dan kan deze persoon dit melden bij Opgroeipunt. Ook lokale besturen, Lokale Loketten burgers en andere organisaties kunnen met hun bezorgdheden en klachten bij Opgroeipunt terecht. 

Kinderopvang voor professionelen

Wettelijk ben je verplicht om deze zaken onmiddellijk aan je klantenbeheerder kinderopvang te melden:

  • elke crisis en situatie van grensoverschrijdend gedrag;
  • een klacht over een crisis;
  • een strafonderzoek waarbij een medewerker of jijzelf betrokken bent;
  • een veroordeling van een medewerker of jijzelf voor feiten ten aanzien van minderjarigen die een impact hebben op het goed gedrag en zeden;
  • problemen die een impact kunnen hebben op de continuïteit van de opvang;
  • belangrijke wijzigingen in het bestuur van je organisatie.

Op onze website vind je meer informatie over wat we verstaan onder crisis en grensoverschrijdend gedrag. Twijfel je of je moet melden? Neem het zekere voor het onzekere en laat het ons weten.

Geef zo veel mogelijk informatie als je een melding doet. Zo heeft Opgroeien onmiddellijk de belangrijkste informatie. Je kan hiervoor vrijblijvend deze meldingsfiche gebruiken.

Kan je je klantenbeheerder niet bereiken, dan kan je ook melden bij Opgroeipunt:

Opgroeipunt zal je melding registreren en doorgeven aan klantenbeheer.

Kinderopvang voor professionelen
Abonneer op