Elke gemeente moet een Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) opstarten en organiseren. Dit is regelgevend verplicht en speelt een cruciale rol in de samenwerking tussen de Vlaamse en lokale overheden om voldoende, betaalbare en kwaliteitsvolle kinderopvang te realiseren.

Vorm

  • Het LOK moet niet noodzakelijk een aparte gemeentelijke adviesraad zijn. Lokale besturen kunnen het LOK integreren in bestaande overlegstructuren, zoals het Huis van het Kind of een brede adviesraad gezinsbeleid. Houd dan rekening met de formele verplichtingen voor adviesraden, zoals een intern reglement, aanwezigheden, stemgerechtigden, ...
  • Lokale besturen bepalen zelf:
    • voor welke thema’s een overkoepelend overleg over een geïntegreerd gezinsbeleid nuttig is
    • voor welke deelthema’s een sectorspecifiek overleg nodig is, bijvoorbeeld rond de werking van het Lokaal Loket Kinderopvang.

Werking

  • Het is belangrijk dat het LOK een formele adviesfunctie heeft. Opgroeien verwacht van een LOK dat het minstens
    • adviezen formuleren over de ontwikkeling van de lokale kinderopvang, inclusief uitbreidingen en beleidsdoelstellingen die invloed hebben op de kinderopvang
    • advies geven over procedures en criteria voor de verdeling van subsidieerbare plaatsen.

Samenstelling

  • Het LOK is een platform voor samenwerking en afstemming tussen verschillende lokale actoren in kinderopvang, gebruikers van kinderopvang en het lokaal bestuur.
  • Het is belangrijk dat:
    • de betrokkenheid van de wettelijk opgelegde partners gegarandeerd is.
    • het LOK representatief is voor het werkveld en inspeelt op lokale behoeften en prioriteiten.

Meer informatie en praktische tips

Kinderopvang voor professionelen

Om je verder te helpen, is het belangrijk om na te gaan op welk moment je de foutmelding krijgt.

Bij het inloggen met CSAM?

  • Probeer een ander inlogmogelijkheid (eID, Itsme).
  • Probeer een andere browser (Microsoft Edge of Google Chrome). CSAM wordt immers niet door alle browsers ondersteund.
  • Probeer via de digitale sleutel van je partner (eID, Itsme) als die op hetzelfde adres is gedomicilieerd.
  • Het kan ook gaan om een tijdelijk probleem. Probeer op een ander moment.
  • Zie ook: Problemen met je digitale sleutel?

Als je gegevens in het Rijksregister worden opgehaald?

  • Probeer via de digitale sleutel van je partner (eID, Itsme) als die op hetzelfde adres is gedomicilieerd.
  • Tip: Via Mijn Dossier -  Rijksregister - Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken  kan je een document afdrukken of opslaan met je gezinssamenstelling. Dit kan je opvang eventueel gebruiken om je aanvraag manueel in orde te brengen.
  • Het kan gaan om een tijdelijk probleem. Probeer op een ander moment.

 Als je inkomensgegevens worden opgehaald bij FOD Financiën?

  • Het kan gaan om een tijdelijk probleem. Probeer op een ander moment.
  • Tip: Via MyMinfin kan je het meest recente Belgische aanslagbiljet van jezelf en je partner opvragen. Dit kan je opvang eventueel gebruiken om je aanvraag manueel in orde te brengen.

Als je op de laatste pagina van de webmodule bent en je klikt op "maak attest aan"?

  • Er is vermoedelijk al een attest op naam van je kind met dezelfde oudergegevens. Je kan dus geen nieuwe aanvraag doen, enkel een herberekening.
  • Gaat het om een herberekening maar deed je een nieuwe aanvraag?
    • Verlaat de webmodule Mijn Kind en Gezin even en log opnieuw in. Zie dit stappenplan.: | Kind en Gezin  (Hoe herbereken ik het inkomenstarief?) 
    •  Op de vraag 'Is dit een herberekening van een bestaand attest voor dit kind?' antwoord je met 'ja'. Je moet dan ook een reden opgeven waarom je het attest wil herberekenen. 

Blijf je problemen ondervinden?
Vraag hulp aan de verantwoordelijke van je opvang.

Problemen

Je kan de informatie uit een vorige aanvraag herbekijken of opnieuw gebruiken.

  1. Open het nieuwe formulier voor ouders. Je krijgt de keuzevraag ‘Ik wil het psychosociaal inlichtingenformulier uit de vorige aanvraag opnieuw gebruiken en aanpassen’. 
    • Klik je op ‘ja’ dan wordt het formulier deels ingevuld vanuit de vorige aanvraag. Check nu zelf welke informatie vernieuwd of aangevuld moet worden. 
    • Kies je voor ‘neen’ of is je vorig formulier te oud? Dan kan je het vorige formulier nog gewoon openen en herbekijken. 
  2. Je kan ook alle documenten uit een vorige aanvraag opnieuw inkijken zolang je toegang hebt tot het portaal. Je vindt ze terug op de welkomstpagina onder ‘Gesloten aanvragen.

Info uit een vorige aanvraag hergebruiken of herbekijken lukt enkel: 

  • Voor aanvragen bij Opgroeien (niet bij aanvragen via FOD of een ander gewest) 
  • Als je ook de contactpersoon (begunstigde) was in de vorige aanvraag.
  • Als die aanvraag digitaal beschikbaar is (vanaf 8 februari 2022)
Formulieren en vragenlijsten

Wanneer een ouder ondanks je ondersteuning geen attest inkomenstarief bezorgt, heb je drie mogelijkheden:

  • Je kan de opvang schorsen.
  • Je kan de opvang stopzetten.
  • Je kan een attest met maximumtarief aanmaken met terugwerkende kracht.
Problemen

Als je kind de eerste keer naar een opvang met inkomenstarief gaat.

Als je eerder een attest inkomenstarief had

  • Dan staat de kindcode op het attest inkomenstarief. Je vindt alle attesten die je met je eigen digitale sleutel (eID of Itsme) aanmaakte terug in Mijn Burgerprofiel of in Mijn Kind en Gezin
    • Hoe zoek ik als ouder een attest inkomenstarief op?
    • Vind je niet alle attesten? Dan zijn ze mogelijk gemaakt met de digitale sleutel van je partner of door een medewerker. Laat je partner inloggen of vraag een medewerker van je opvang om het attest voor je op te zoeken.
Hoe werkt het
  • Via de digitale sleutel van de ouder (eID of itsme) zie je enkel de attesten die met deze digitale sleutel zijn aangemaakt. 
  • Log eventueel in met de digitale sleutel van de andere ouder als die attesten aanmaakte.
  • Zijn attesten manueel aangemaakt door een medewerker en maakte de ouder achteraf een account aan bij Mijn Kind en Gezin? Dan moeten de gegevens van deze persoon exact overeenkomen met de persoons- en contactgegevens in het attest. Is dat niet het geval, dan is het attest niet zichtbaar voor die ouder. 
  • Heb je nog geen resultaat? Contacteer De Kind en Gezin-Lijn.
Problemen
Abonneer op