Mijn Kind en Gezin

Veelgestelde vragen en antwoorden over Mijn Kind en Gezin.

  • Sinds april 2021 hebben alle nieuwe elektronische identiteitskaarten een beter beveiligde contactchip.  Heb je problemen met inloggen op Mijn Kind en Gezin met een recente eID? Doe dan een update van je software op het toestel dat je hiervoor gebruikt. Meer info op de website van eID.

  • STAP 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin', klik op de tegel 'Inkomenstarief Aanvragen of simuleren' en log in met je digitale sleutel. Klik na het inloggen opnieuw op de tegel 'Inkomenstarief Aanvragen of simuleren'.

    1

    STAP 2:

    Kik op de knop 'Overzicht van jouw attesten'. 

    2

    Je krijgt het overzicht van alle attesten verbonden aan je profiel.

    3
  • STAP 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin', klik op de tegel 'Inkomenstarief Aanvragen of simuleren' en log in met je digitale sleutel. Klik na het inloggen opnieuw op de tegel 'Inkomenstarief Aanvragen of simuleren'.

    1

    STAP 2:

    Klik op de knop 'Attest inkomenstarief aanvragen'.

    Wil je enkel je inkomenstarief berekenen of simuleren, zonder een attest aan te vragen, klik dan op de knop 'Inkomenstarief berekenen'.

    inkomenstarief

    STAP 3: Vraag je attest aan:

    • Kies of je je inkomen bekend wil maken of niet:
    • Als je klikt op 'ja', dan betaal je volgens je inkomen.
    • Als je klikt op 'nee', dan betaal je voor de opvang het maximumtarief.
    • Duidt aan of het een eerste aanvraag is of niet. Kies de optie 'Ja' voor een herberekening.
    • Herberekening voor dit kind? Vul 'ja' in en klik de reden aan: attest vervalt, gezinssituatie wijzigt, aantal kinderen ten laste wijzigt, je vraagt een individueel verminderd tarief, of je had je inkomen niet bekend gemaakt bij vorige aanvraag.
    • Attest nodig voor een ander kind van dit gezin? Doe een aparte aanvraag.
       
    5

    STAP 4:

    Klik op 'Verder'. De gegevens van je gezin worden nu automatisch opgehaald bij de kruispuntbank.

    Geen Belgisch aanslagbiljet?

    • Vul in het veld 'Bruto maandinkomen' het loon in van de maand vóór de aanvraag van het attest. Start de opvang vlak na het moederschapsverlof: het loon van de laatste maand voor het moederschapsverlof.
    • Als je met een formeel document kan aantonen dat je geen inkomen hebt, vul dan het bedrag '0' in.
       

    STAP 5:

    Vul de gegevens van je kinderen aan:

    • Duid aan of er een meerling is in je gezin. 
    • Vul de ontbrekende gegevens aan van je kinderen ten laste. Vul de kindcode in.
    12

    STAP 6:

    Vul in of er een specifieke situatie is. De lijst van specifieke situaties verschilt naargelang het inkomen. Meer info in de brochure inkomenstarief.

    STAP 7:

    Klik op de knop 'Verder' en je krijgt een overzicht van de aanvraag en het inkomenstarief. 

    7

    STAP 8:

    Vul eventueel een tweede e-mailadres in. Ga akkoord met de voorwaarden en klik op de knop 'Maak mijn attest aan'. 
     

    13

    STAP 9:

    Je kan nu een samenvatting van je aanvraag en je attest(en) downloaden en printen.

    9
  • STAP 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin', klik op de tegel 'Inkomenstarief Aanvragen of simuleren' en log in met je digitale sleutel. Klik na het inloggen opnieuw op de tegel 'Inkomenstarief Aanvragen of simuleren'.
     

    1

    STAP 2:

    Klik op de knop 'Inkomenstarief berekenen'. Bereken je attest inkomenstarief zonder een attest aan te maken.

    2

    STAP 3: Bereken je attest:

    • Kies of je je inkomen bekend wil maken of niet:
    • Als je klikt op 'ja', dan betaal je volgens je inkomen.
    • Als je klikt op 'nee', dan betaal je voor de opvang het maximumtarief.
    • Duidt aan of het een eerste aanvraag is of niet. Kies de optie 'Nee' voor een eerste aanvraag.
    • Heb je al een attest voor dit kind en wil je herberekenen? Kies de optie 'Ja' en vul de reden van herberekenen in.
    3

    STAP 4:

    Klik op 'Verder'. De gegevens van je gezin worden nu automatisch opgehaald bij de kruispuntbank.

    Geen Belgisch aanslagbiljet?

    • Vul in het veld 'Bruto maandinkomen' het loon in van de maand vóór de aanvraag van het attest. Start de opvang vlak na het moederschapsverlof: het loon van de laatste maand voor het moederschapsverlof.
    • Als je met een formeel document kan aantonen dat je geen inkomen hebt, vul dan het bedrag '0' in.
       

    STAP 5: Vul de gegevens van je kinderen aan:

    • Duid aan of er een meerling is in je gezin. 
    • Vul de ontbrekende gegevens aan van je kinderen ten laste.
    • Is het kind waarvoor je een simulatie van het attest inkomenstarief doet, nog niet geboren? Vul dan een fictieve naam en geboortedatum in. Let op dat de fictieve geboortedatum ligt vóór de fictieve ingangsdatum van het attest dat je simuleert.


     

    5

    STAP 6:

    Vul in of er een specifieke situatie is. De lijst van specifieke situaties verschilt naargelang het inkomen. Meer info in de brochure inkomenstarief.

    STAP 7:

    Klik op de knop 'Verder' en je krijgt een overzicht van de aanvraag en het inkomenstarief. 

    7
  • Maak of verplaats je afspraak online: snel, makkelijk en wanneer het jou past!

    Goed om weten! 

    • Je kan een huisbezoek of een gehoortest niet zelf inplannen. Kind en Gezin neemt hiervoor contact met je op. Voeg zeker je telefoonnummer toe bij je registratie zodat we je makkelijk kunnen bereiken. Je kan een huisbezoek of gehoortest wel via 'Mijn Kind en Gezin' annuleren. 
    • Je kan contact met Kind en Gezin opnemen door bovenaan in de 'Mijn Burgerprofiel'-balk op 'Hulp nodig' te klikken als je op onze websites surft. Je kan je vraag dan op de 'Contactpagina' stellen. Of bel de Kind en Gezin-Lijn om een afspraak vast te leggen op 078 150 100 (van 8 tot 20 uur).
       

    STAP 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin', klik op de tegel 'Afspraak maken' en log in.

    stap 1

    STAP 2:

    Gebruik je de toepassing de eerste keer, dan wordt je toestemming bevraagd voor het gebruiken van je afstammingsgegevens uit het Rijksregister. Kies je 'Ja' dan vervolledigen we automatisch jouw profiel met alle kinderen die van jou afstammen. Je kan je keuze steeds wijzigen via 'Gegevens aanpassen'.

    toestemming

    STAP 3:

    Bekijk de afspraken van je kind(eren). Je kan een afspraak maken, verplaatsen of annuleren. Heb je al vragen die je wil stellen op je afspraak? Noteer ze in het invulveld zodat ze zeker aan bod komen tijdens je afspraak. 

    afspraken
  • Stap 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin’. Klik op de tegel van de gewenste toepassing of klik rechtsboven op de knop 'Aanmelden' in de balk 'Mijn Burgerprofiel' van de Vlaamse overheid. 

    stap 1

    Stap 2:

    Je zal rechtstreeks naar de ‘Vlaanderen authenticatiepagina’ geleid worden. Kies een digitale sleutel om je aan te melden bij de online overheid.

    Stap 2

    Stap 3:

    Doorloop de procedure betreffende de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.

    Stap 4:

    Je bent aangemeld bij de Vlaamse overheid, rechtsboven zie je je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel'. Je bent ingelogd op 'Mijn Kind en Gezin', in de blauwe balk zie je de melding 'Ingelogd als Ouder''.
     

    stap 4
  • 'Veelgestelde vragen' en help omtrent problemen met je digitale sleutel vind je terug op de website van CSAM of Fedict.
    Of neem contact op met 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid.

    Je kan ook het Helpcentrum van CSAM contacteren via het contactformulier of via het telefoonnummer 02 474 50 60.
     

  • We raden je aan om een eigen e-mailadres aan te maken.
    Wil je dit niet, dan kan je geen gebruik maken van 'Mijn Kind en Gezin'.
    Wens je een een attest inkomenstarief aan te vragen, dan kan je contact opnemen met je opvang.
    Zij helpen je graag verder.
     

  • Neen, het aanvragen van een attest inkomenstarief door één ouder is voldoende. Echter, het attest inkomenstarief zal enkel beschikbaar zijn op het profiel van de ouder die het attest inkomenstarief heeft aangemaakt op 'Mijn Kind en Gezin'. 
     

  • Neen.

    Een digitale sleutel is uniek gekoppeld aan één profiel en één e-mailadres.
    Een digitale sleutel of rijksregisternummer wordt uniek gekoppeld aan één portaalprofiel en één e-mailadres.
     

  • Je hebt voor één digitale sleutel bij CSAM nodig:

    •   ofwel je eID: 

    • je identiteitskaart of vreemdelingenkaart en je pincode
    •  een eID-kaartlezer en de meest recente versie van de eID-software op je pc

    •   ofwel je federaal token: je token-gebruikersnaam en je token-wachtwoord
    •   ofwel  je digitale itsme-sleutel: je itsme-code. Je dient hiervoor al geregistreerd te zijn bij itsme

    Om de portaalsite 'Mijn Kind en Gezin' optimaal te kunnen ervaren, beschik je best over de nieuwste versie van je browser (Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Apple Safari). Bij oudere versies kun je misschien bepaalde toepassingen niet zien of gebruiken, kan de site er anders uitzien of kunnen bepaalde functionaliteiten niet werken.

    Kijk na bij de instellingen van je browser welke versie je hebt en hoe je een nieuwe versie moet installeren of automatisch laten bijwerken. Voor smartphones en tablets zorg je er best voor dat je ook over de meest recente software-update beschikt.
     

  • Zonder registratie kan je geen gebruik maken van 'Mijn Kind en Gezin'.
     

  • Waarschijnlijk is er tijdelijk een technisch probleem. We lossen dit zo snel mogelijk op. Duurt het te lang, neem dan contact op met de Kind en Gezin-Lijn op 078 150 100. Noteer de exacte foutboodschap en het tijdstip wanneer de fout zich voordeed. Neem eventueel een schermafdruk. Vermeld ook welke stappen je reeds ondernam. Dit is steeds handig om de fout te achterhalen.
     

  • Klik rechtsboven op je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel' van de Vlaamse overheid. Klik op de knop 'Afmelden' onderaan in de menu van het Burgerprofiel. Je bent afgemeld bij de Vlaamse overheid en op 'Mijn Kind en Gezin''.

    afmelden
  • Stap 1:

    Log in op 'Mijn Kind en Gezin' en klik in de titelbalk op je rol 'Ingelogd als', klik vervolgens op 'Gegevens aanpassen' in het menu.

    Stap 2:

    Open het tabblad 'Toestemmingen'. Wijzig je keuze. Klik op de knop 'Toestemming bewaren'.

    toestemmingen

    Stap 3:

    Je keuze is aangepast.

  • Opgelet! Wil je deze gegevens ook aanpassen voor inkomenstarief, vraag dan aan je opvang om de wijzigingen aan Kind en Gezin door te geven. We kunnen voorlopig de aanpassingen niet automatiseren. 

    Stap 1:

    Log in op 'Mijn Kind en Gezin' en klik in de titelbalk op je rol 'Ingelogd als', klik vervolgens op 'Gegevens aanpassen' in de menu. 

    Stap 2:

    Open het tabblad 'Persoonlijke gegevens'. Wijzig je gegevens. Klik op de knop 'Gegevens aanpassen'. 

    Persoonlijke gegevens

    Stap 3:

    Je gegevens zijn aangepast.

  • Opgelet! Als je de aanpassing hier hebt gedaan, geef je het gewijzigde mailadres best ook door aan je opvangvoorziening zodat zij het melden aan de Kind en Gezin-Lijn en/of via het contactformulier op onze website. Dan zorgen wij ervoor dat alle communicatie omtrent het attest inkomenstarief van je kind ook naar dit nieuwe mailadres verstuurd wordt. We kunnen die aanpassingen voorlopig niet automatiseren.

    Stap 1:

    Log in op 'Mijn Kind en Gezin' en klik in de titelbalk op je rol 'Ingelogd als', klik vervolgens op 'Gegevens aanpassen' in de menu.  

    Stap 2:

    Open het tabblad 'Persoonlijke gegevens'. Wijzig je e-mailadres en klik op de knop 'Gegevens aanpassen'.

    Stap2

    Stap 3:

    Je krijgt een melding dat je je wijziging moet bevestigen via e-mail. 

    stap 3

    Stap 4:

    Je ontvangt een bevestigingsmail om je wijziging te voltooien. Open de e-mail en klik op de link 'Bevestig de wijziging van je e-mailadres in Mijn Kind en Gezin'.

    stap 4

    Stap 5

    Je e-mailadres is gewijzigd.

  • Stap 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin’. Klik op de tegel van de gewenste toepassing of klik rechtsboven op de knop 'Aanmelden' in de balk 'Mijn Burgerprofiel' van de Vlaamse overheid. 

    stap 1

    Stap 2:

    Je zal rechtstreeks naar de 'Vlaanderen-authenticatiepagina' geleid worden. Kies een digitale sleutel om je aan te melden bij de online overheid.

    Stap 2

    Stap3:

    Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.

    Stap 4:

    Je bent aangemeld bij de Vlaamse overheid, rechtsboven zie je je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel', maar je bent nog niet geregistreerd voor 'Mijn Kind en Gezin'.

    De registratiepagina van 'Mijn Kind en Gezin' wordt getoond. Je voornaam en naam zullen reeds ingevuld zijn. Vul alle verplichte velden verder correct in. Klik op de knop 'Registreren'.

    stap 4

    Stap 5:

    Je krijgt een melding 'Je registratie werd succesvol ontvangen. We hebben je een e-mail gestuurd om je registratie te bevestigen.' 
     

    stap 5

    Stap 6

    Je ontvangt een bevestigingsmail om je registratie te voltooien. Open de e-mail en klik op de link 'Bevestig hier' om gebruik te maken van de toepassingen van 'Mijn Kind en Gezin'.

    stap 6

    Stap 7:

    Je komt terug op het portaal van 'Mijn Kind en Gezin' met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals in te loggen.'   

    Om je registratie af te ronden dien je opnieuw in te loggen met je digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin'. Klik hiervoor op de knop 'Inloggen'. 

    Opgelet: Pas na het opnieuw inloggen is je registratie voltooid! Log je nu in via je smartphone, dan kan dit enkel na identificatie met je digitale sleutel. Wil je hiervoor gebruik maken van itsme, zorg dan dat de itsme app reeds geïnstalleerd is op je smartphone.

    stap 7

    Stap 8

    Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.

    Stap 9:

    Je registratie is voltooid. Je bent aangemeld bij de Vlaamse overheid, rechtsboven zie je je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel'. Je bent ingelogd op 'Mijn Kind en Gezin', in de blauwe balk zie je de melding 'Ingelogd als Ouder''.

    Stap 9
    • Vind je jouw attest inkomenstarief niet terug met jouw digitale sleutel, probeer dan die van jouw partner. 
    • Vind je het dan nog niet terug? Dan kan jouw opvang je helpen bij het opzoeken van je attest inkomenstarief.
    • Heb je toegang tot Mijn Kind en Gezin, dan vind je jouw attest inkomenstarief daar. 
    • Heb je geen toegang tot Mijn Kind en Gezin, dan kan je opvang het attest voor jou opzoeken.
  • Er zijn drie mogelijkheden:

    • De e-mail is bij je ongewenste e-mails (spam) terecht gekomen.
    • Je aanvraag is niet volledig gelukt.
    • Je opgegeven e-mailadres is fout.  De opvang kan dit controleren.
  • Maakte je een fout bij de aanvraag van je attest inkomenstarief? Bijvoorbeeld: het aantal kinderen ten laste is niet aangevinkt, de startdatum van het attest is verkeerd ...

    Je kan dit zelf niet meer rechtzetten. Geef dit door aan je opvang. Zij zal contact opnemen met Kind en Gezin om dit te corrigeren. Soms kan dit met terugwerkende kracht, soms niet. 

  • Jouw opvang kan een attest inkomenstarief voor jou aanvragen.

    • Vraag je een wijziging van kinderen ten laste of gezinssamenstelling in december aan, dan krijg je een attest inkomenstarief met startdatum 1 januari. Dit tarief is het nieuwe inkomenstarief. Hierin zit de index al verwerkt.
    • Is je inkomenstarief al geïndexeerd en vraagt je hierna in december een wijziging van het aantal kinderen ten laste of gezinssamenstelling aan, dan gaat Kind en Gezin na welk tarief correct is op basis van de regelgeving en aanwezigheden van het kind:
      • Is de wijziging terecht, dan verwijderen we de indexering en telt het herberekende tarief.
      • Is de wijziging onterecht, dan verwijderen we ze en telt het tarief van de indexering.
  • Het is mogelijk dat je voor kinderen binnen éénzelfde gezin de attesten op andere tijdstippen krijgt. De attesten worden niet opgemaakt volgens een bepaald stramien.

    • Ofwel is je e-mail verloren gegaan.
    • Ofwel is de e-mail in de SPAM-folder (ongewenste e-mails) van je mailbox terecht gekomen. Kijk in die folder.
    • Ofwel ben je van e-mailadres veranderd? Kijk in je oude e-mails. Vraag dan aan je opvang om je nieuwe e-mailadres aan Kind en Gezin door te geven.
    • Ofwel hebben we je e-mailadres niet en stuurden we jou een brief. 
    • Ofwel moest je nu je tarief herberekenen. Je kreeg dan een andere e-mail met de vraag om te herberekenen. Een herberekening is nodig als:
      • jouw kind 3,5; 6 of 9 jaar wordt.
      • je individueel verminderd tarief vervalt. Dit verminderd tarief is geldig tot het einde van het kwartaal na 1 jaar.
  • Hiervoor zijn twee verklaringen mogelijk: 

    • Ofwel wordt jouw kind in het nieuwe jaar 3,5 of 6 of 9 jaar. Je zal dan je tarief moet herberekenen. We verwittigen je op dat ogenblik per e-mail.
    • Ofwel kreeg je eerder een attest met een individueel verminderd tarief. Dit verminderd tarief is geldig tot het einde van het kwartaal na 1 jaar. Daarna zal je jouw tarief moeten herberekenen. We verwittigen je op dat ogenblik per e-mail.
  • Elk jaar op 1 januari wordt het inkomenstarief geïndexeerd. Het inkomenstarief is het resultaat van verschillende stappen:

    1. het inkomenstarief 
      Het inkomenstarief wordt met geïndexeerd, nog voor de eventuele korting.
    2. de kindkorting 
      • Heb je korting vanaf het 2e kind ten laste of voor een meerling? Deze korting wordt ook geïndexeerd. Ze wordt afgetrokken van je inkomenstarief. 
      • Heb je een kind dat in 2019 13 jaar wordt, dan telt het niet meer mee voor de kindkorting.
    3. Heb je een individueel verminderd tarief
      Ook dat wordt geïndexeerd.
  • Bij een maximumtarief omwille van een steekproefcontrole, kan je pas na 6 maanden een herberekening uitvoeren.

  • Als je een herberekening vraagt omdat je attest inkomenstarief vervalt én tegelijk het aantal kinderen ten laste of de gezinssamenstelling aanpast, dan gaat het nieuwe attest in op de eerste van de volgende maand.

    1. Als je kind al een attest inkomenstarief heeft:
      • Neem zelf het initiatief om een nieuw attest inkomenstarief aan te vragen als:
        • je attest vervalt,
        • er een extra kind in het gezin ten laste is (vanaf een tweede kind ten laste krijg je kindkorting),
        • de personen van wie het inkomen het tarief bepaalde, veranderd zijn. Dit kan door echtscheiding, huwelijk, samenwonen …,
        • je een individueel verminderd tarief wil.
      • Kind en Gezin neemt het initiatief als je attest is vervallen. Kind en Gezin vraagt jou om een nieuw aan te maken: 
        • op het einde van het kwartaal waarin je kind 3 en een half, 6 of 9 jaar wordt,
        • op het einde van het kwartaal nadat je één jaar je individueel verminderd tarief kreeg,
        • op het einde van de maand waarin je attest met maximumtarief wegens steekproefcontrole vervalt.
      • Elk jaar op 1 januari wordt je inkomenstarief geïndexeerd. Je krijgt dan automatisch een nieuw attest.
    2. Als een ander kind uit jouw gezin in de opvang start:
      • Per kind in de opvang heb je een attest nodig. 
      • Heb je al een kind in de opvang met een attest inkomenstarief en start het broertje of zusje ook in de opvang? 
        • Zodra het broertje of zusje geboren is, vraag je voor het kind dat al in de opvang is, een herberekening. Je krijgt dan een korting voor een extra kind ten laste.
        • Als het broertje of zusje in de opvang start, vraag je voor dat kind een apart attest aan. 
        • Je kan een aanvraag voor een nieuw attest niet combineren met een verandering van het aantal kinderen ten laste voor een bestaand attest. 
  • Je kan een attest inkomenstarief aanvragen voor een kind tot en met de leeftijd van 14 jaar.

  • Bij de aanvraag van een attest inkomenstarief op Mijn Kind en Gezin wordt het aantal kinderen die op jouw adres gedomicilieerd staan vanuit het Rijksregister opgeladen. Als dit niet klopt, dan kan je dit manueel aanpassen.

    Alle kinderen waarvoor jij (of de persoon wiens inkomen meetelt) financieel verantwoordelijk bent, tellen mee als kinderen ten laste, ook als ze niet op jouw adres gedomicilieerd zijn, bijvoorbeeld bij co-ouderschap, nieuw samengesteld gezin of pleegkind.

  • Dan kan je dit omzetten via www.valuta.nl. Doe dit met de koers van de maand waarop het inkomen betrekking heeft.

    • Als er geen aanslagbiljet is, dan wordt het inkomenstarief berekend op basis van een maandinkomen. Dat inkomen kan aangetoond worden met een formeel document: een loonfiche, een rekeninguittreksel, een afdruk van de mutualiteit, een document van een andere organisatie waarop de gegevens van het inkomen volledig en duidelijk zijn. Voor zelfstandigen komt ook een verklaring van een boekhouder in aanmerking.
    • Als er geen inkomen is, dan volstaat een schriftelijke bevestiging dat het inkomen 0 is, door een organisatie zoals het Rode Kruis, OCMW, CAW … Als er geen inkomen is, dan kan ook de kinderopvang dit document opmaken.
  • Ja, haar/zijn inkomen telt mee voor de berekening van het inkomenstarief.

  • Deze gegevens worden automatisch opgehaald uit het Rijksregister. Zijn alle personen op dit adres correct ingeschreven bij de dienst bevolking, maar verschijnen ze toch niet in de lijst van inwonende personen voor inkomenstarief? Dan kan de opvang in jullie plaats een attest inkomenstarief aanmaken.

    • Ben je meerderjarig, dan wordt het inkomenstarief berekend op jouw inkomen (ook als dit 0 euro is) én op het inkomen van één van je ouders. 
    • Ben je minderjarig, dan wordt het inkomenstarief berekend op de inkomsten van je ouders. 
  • Neen. Enkel de inkomens van de mensen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn, tellen mee. Als de hoofdverblijfplaats van je partner bij jou is, meld je dit bij de dienst bevolking van je gemeente.

  • Je kan een attest inkomenstarief vragen met als startdatum de eerste van de vorige maand. Is dit niet voldoende, vraag dan hulp aan je opvang.

    Let op! Een herberekening van je attest inkomenstarief kan niet met terugwerkende kracht. Het nieuw tarief gaat altijd in op de eerste dag van de maand die volgt op je aanvraag.

  • Het attest inkomenstarief start de eerste dag van de maand waarin je kind voor het eerst zonder jou in de opvang is. 

    • Als je samen met je kind gaat wennen in de opvang, heb je geen attest inkomenstarief nodig. 
    • Zodra je kind alleen gaat wennen, heb je een attest inkomenstarief nodig.
  • Het attest inkomenstarief start de eerste dag van de maand waarin je kind voor het eerst zonder jou in de opvang is:

    • ofwel is dat de dag waarop je kind zonder jou gaat wennen;
    • ofwel is dat de eerste opvangdag.
    • Je kan je op Mijn Kind en Gezin registreren wanneer je wil, bijvoorbeeld in het begin van je zwangerschap.
    • Het attest inkomenstarief zelf kan je ten vroegste 2 maanden voor de start van de opvang aanvragen. 
    • Let op! Een herberekening van je attest inkomenstarief kan niet met terugwerkende kracht. Het nieuw tarief gaat altijd in op de eerste dag van de maand die volgt op je aanvraag.
  • Heb je meer dan één kind ten laste? Dan krijg je vanaf het tweede kind een korting op je inkomenstarief. Voor meerlingen is er een bijkomende korting voorzien. Je hebt er dus alle belang bij om onmiddellijk na de geboorte van een bijkomende kind, je ‘aantal kinderen ten laste’ aan te passen op mijn.kindengezin.be. Meer hierover in de brochure voor ouders.

    Let op: Heb je sinds je laatste attest minder personen ten laste of een hoger inkomen, dan kan je inkomenstarief hoger zijn. Heb je meer personen ten laste of een lager inkomen, dan kan je inkomenstarief lager zijn.

  • Ja. Dit is mogelijk omdat de parameters van de berekening anders zijn.

    • Bij een herberekening wordt de berekening volledig opnieuw gemaakt. Hierbij kan het inkomen bijvoorbeeld in een andere inkomensschijf vallen dan het jaar ervoor. Ook het aantal kinderen ten laste speelt een rol.
    • Bij een indexering is er enkel een procentuele aanpassing van het toegekende tarief.
  • Als je een nieuw attest inkomenstarief aanvraagt, dan wordt de laatst beschikbare informatie over je gezinssamenstelling en inkomen automatisch opgeladen. 

    Heb je sinds je laatste attest minder personen ten laste of een hoger inkomen, dan kan je inkomenstarief hoger zijn. Heb je meer personen ten laste of een lager inkomen, dan kan je inkomenstarief lager zijn.

  • Ofwel via Mijn Kind en Gezin

    • klik op de tegel 'Attest inkomenstarief' en log in met je digitale sleutel.
    • Klik op 'Simulatie van mijn inkomenstarief'. 
    • Let op! De simulatie geeft enkel een indicatie over hoeveel je op dit moment zou betalen. Je vraagt hiermee niet jouw attest aan.

    Ofwel in de tabel van de brochure inkomenstarief.  Zoek op in welke inkomenscategorie je valt en wat je zou betalen. Vergeet niet de eventuele kortingen af te trekken. Die vind je ook in de brochure.

  • Het is inderdaad zo dat je andere kinderen aan je profiel kan toevoegen en dat anderen jouw kinderen aan hun profiel kunnen toevoegen. Zo kunnen anderen (grootouders, vrienden ...) een afspraak maken voor je kind. Maar dit kan niet onopgemerkt. Er wordt altijd een e-mail verstuurd naar de ouder van het kind.

  • Kom niet naar het consultatiebureau als je kind ziek is, maar ga naar je behandelend arts. Maak een nieuwe afspraak of bel de Kind en Gezin-Lijn op 078 150 100.

  • Vul de voornaam, naam en geboortedatum van je kind en de voornamen en geboortedatum van de moeder in. Opgelet! Heeft de moeder meerdere voornamen, vul dan alle voornamen in.

    Controleer je ingevoerde gegevens of neem contact op. Waarschijnlijk is er iets fout gelopen bij de registratie van je kind in het elektronisch dossier van Kind en Gezin (Mirage) of is je kindje nog niet gekend bij ons. Door op contact te klikken, krijg je een ingevuld sjabloon. Dit sjabloon wordt doorgestuurd naar de Kind en Gezin-Lijn. Binnen de 2 werkdagen zullen zij contact opnemen. Zij vergelijken de gegevens in het sjabloon met de gegevens in Mirage en vinden zo vaak al de oorzaak van het probleem (typfout in de naam of geboortedatum, verwisselen van voornaam en familienaam, probleem met leestekens en spaties bij dubbele achternamen  ...). 

    Opgelet voor iPhone en iOS gebruikers: Bevat de voornaam of de naam van je kindje een afkappingsteken (’), dan kan je zoekactie geen resultaat geven. Zet hiervoor de setting 'Smart Punctuation' uit, via Settings > General > Keyboards.

  • Hou rekening met de volgende zaken:

    • Als je onmiddellijk na een afspraak al een nieuwe wil plannen, kan het zijn dat je verpleegkundige het contactmoment in het elektronisch dossier nog niet heeft afgesloten. Wacht een (paar) dag(en) en probeer nog eens opnieuw.
    • Je kan wel zelf een huisbezoek, spreekuur opvoedingsondersteuning of een gehoortest annuleren, maar niet zelf inplannen. De verpleegkundige geeft je een afspraak voor de gehoortest tijdens het eerste huisbezoek.
    • Een extra afspraak, bv. op 18 maanden, die je maakte met je verpleegkundige, die niet samenvalt met de vaste consulten op 4-8-12-16 weken 6-9-12-15-24-30 maanden, kan je niet zelf verplaatsen, wel annuleren.
    • Het systeem houdt bij het plannen van een afspraak rekening met de vaccinaties. Bij achterstand van vaccinaties geeft het aan dat de vaccinaties niet volledig zijn. Hierdoor kan je zelf geen afspraak plannen. Indien je de vaccinaties bij je behandelende arts laat geven, is het belangrijk om dit te melden aan je verpleegkundige. Zij past dit aan in het dossier van je kindje. Op die manier houdt de afsprakenmodule geen rekening met de vaccinaties.
    • Als er 2 afspraken gepland zijn, is het enkel mogelijk om de laatste afspraak te verplaatsen. De eerstvolgende afspraak kan wel geannuleerd worden. Dit geldt niet bij de afspraken van 4 weken en 8 weken. 
    • Je kan zelf geen oogtest plannen als je niet het hele traject van Kind en Gezin volgt.
    • Soms kiest een verpleegkundige er voor om de afspraken zelf te beheren, bijvoorbeeld in conflictueuze gezinssituaties.

    Het afsprakensysteem geeft je de mogelijkheid om onmiddellijk je vraag te stellen. De Kind en Gezin-Lijn zal deze binnen de 2 werkdagen beantwoorden. Bij een dringende vraag kan je telefonisch contact opnemen op 078 150 100.

  • Neem contact op met de Kind en Gezin-Lijn om een oplossing te vinden. Soms kan er afgeweken worden van de voorziene termijn of wordt een afspraak in een ander consultatiebureau voorgesteld.

  • Neem contact op met de Kind en Gezin-Lijn via het contactformulier of op 078 150 100 om de afspraken in te plannen om deze vaccinaties in te halen.

  • Opgelet! Wil je deze gegevens ook aanpassen voor inkomenstarief, vraag dan aan je opvang om de wijzigingen aan Kind en Gezin door te geven. We kunnen voorlopig de aanpassingen niet automatiseren. 

    STAP 1: Log in op Mijn Kind en Gezin en klik in de titelbalk op je rol 'Ingelogd als', klik vervolgens op 'Gegevens aanpassen' in het menu.  

    STAP 2: Open het tabblad 'Persoonlijke gegevens'. Wijzig je gegevens. Klik op de knop 'Gegevens aanpassen'.

    gegevens wijzigen stap 2

    STAP 3: Je gegevens zijn aangepast.

  • Opgelet! Als je de aanpassing hier hebt gedaan, geef je het gewijzigde e-mailadres best ook door aan je opvangvoorziening zodat zij het kunnen melden aan de Kind en Gezin-Lijn en/of via het contactformulier op onze website. Dan zorgen wij ervoor dat alle communicatie omtrent het attest inkomenstarief van je kind ook naar dit nieuwe mailadres verstuurd wordt. We kunnen die aanpassingen voorlopig niet automatiseren.

    STAP 1: Log in op Mijn Kind en Gezin en klik in de titelbalk op je rol 'Ingelogd als', klik vervolgens op 'Gegevens aanpassen' in het menu.  

    STAP 2: Open het tabblad 'Persoonlijke gegevens'. Wijzig je e-mailadres en klik op de knop 'Gegevens aanpassen'.

    emailadres wijzigen stap 2

    STAP 3: Je krijgt een melding dat je je wijziging moet bevestigen via e-mail. 

    e-mailadres wijzigen stap 3

    STAP 4: Je ontvangt een bevestigingsmail om je wijziging te voltooien. Open de e-mail en klik op de link 'Bevestig de wijziging van je e-mailadres in Mijn Kind en Gezin'.

    bevestigingsmail wijziging e-mailadres

    STAP 5:  Je e-mailadres is gewijzigd.

  • 'Veelgestelde vragen' en hulp bij problemen met je digitale sleutel vind je terug op de website van CSAM of Fedict.

    Of neem contact op met 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid. Je kan ook het Helpcentrum van CSAM contacteren via het contactformulier of via het telefoonnummer 02 474 50 60.

  • We raden je aan om een eigen e-mailadres aan te maken. Wil je dit niet, dan kan je geen gebruik maken van Mijn Kind en Gezin. Wens je een attest inkomenstarief aan te vragen, dan kan je contact opnemen met je opvang. Zij helpen je graag verder.

  • Heb je geen mogelijkheid om zelf een attest inkomenstarief aan te vragen, dan kan je bij jouw opvangvoorziening ook ter plaatse een attest aanvragen. Neem je e-ID en pincode mee of, als je daarover beschikt je smartphone met itsme.

    Samen met je opvangverantwoordelijke doorloop je de volledige aanvraagprocedure op de computer van de opvangvoorziening. Het aanvragen van een attest inkomenstarief via trap 2 is enkel mogelijk via jouw eigen digitale sleutel (is toegang bij de federale overheid met je eID, federaal token of itsme).

    STAP 1

    Je registreert je met jouw digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin via de computer van je opvangvoorziening. Bij je registratie wordt je e-mailadres gevraagd. Meer informatie, zie het volledige stappenplan voor registreren met een digitale sleutel

    STAP 2

    Er wordt een bevestigingsmail naar jouw e-mailadres gestuurd.

    STAP 3

    Klik op de link in de bevestigingsmail om de registratie te vervolledigen. Hierbij moet je opnieuw inloggen met jouw digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin.

    • Beschik je over een mobiele telefoon zonder itsme en kan je jouw mailbox bij je opvangvoorziening ter plaatse raadplegen:
      • Open je mailbox op je mobiele telefoon.
      • Stuur de bevestigingsmail van Mijn Kind en Gezin door naar het e-mailadres van de opvangvoorziening.
      • De opvangverantwoordelijke opent deze mail op de computer van je opvangvoorziening (waaraan de kaartlezer met jouw e-ID is gekoppeld) en klikt op de bevestigingslink.
    • Heb je geen mobiele telefoon bij de hand:
      • Open je mailbox via de computer van de opvang (waaraan de kaartlezer met jouw e-ID is gekoppeld). 
      • Van hieruit kan je de link in de bevestigingsmail aanklikken.
      • Tip: Ben je het wachtwoord van je mailbox vergeten? Maak dan een nieuw persoonlijk wachtwoord aan.

    STAP 4

    Je komt terug op het portaal van Mijn Kind en Gezin met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals in te loggen.'   
    Om je registratie af te ronden moet je opnieuw inloggen met je digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin. Klik hiervoor op de knop 'Inloggen'. 
    Opgelet: Pas na het opnieuw inloggen met je digitale sleutel is je registratie voltooid! Daarna kan de opvangverantwoordelijke samen met jou het attest inkomenstarief aanvragen voor je kind.

    inloggen op Mijn Kind en Gezin met digitale sleutel
  • Neen, het aanvragen van een attest inkomenstarief door één ouder is voldoende. Echter, het attest inkomenstarief zal enkel beschikbaar zijn op het profiel van de ouder die het attest inkomenstarief heeft aangemaakt op Mijn Kind en Gezin.

  • Neen. Een digitale sleutel is uniek gekoppeld aan één profiel en één e-mailadres.

    Gebruiken jij en je partner een gezamenlijk e-mailadres en is dit e-mailadres reeds gekoppeld aan het portaalprofiel van je partner?
    Je kan dit oplossen op onderstaande manieren:  

    • Ofwel maak jij een nieuw portaalprofiel aan met een ander e-mailadres:  
      • Jouw digitale sleutel of rijksregisternummer is nu uniek gekoppeld aan jouw e-mailadres.
    • Ofwel wijzigt je partner het e-mailadres van zijn/haar portaalprofiel, zodat jij opnieuw kan registreren met dit e-mailadres:  
      • Je partner logt in met zijn/haar digitale sleutel op 'Mijn Kind en Gezin' en wijzigt zijn/haar e-mailadres, volg hiervoor de volgende stappen. 
      • De digitale sleutel of rijksregisternummer van je partner is nu uniek gekoppeld aan het gewijzigde e-mailadres van je partner. 
      • Het gezamenlijk e-mailadres is vrijgegeven, zodat jij opnieuw kan registreren met dit e-mailadres en jouw digitale sleutel, volg hiervoor de volgende stappen
  • Neen. Een digitale sleutel is uniek gekoppeld aan één profiel en één e-mailadres.

    Een digitale sleutel of rijksregisternummer wordt uniek gekoppeld aan één portaalprofiel en één e-mailadres.

  • Je hebt één digitale sleutel bij CSAM nodig:

    • je eID: 
      • je identiteitskaart of vreemdelingenkaart en je pincode
      • een eID-kaartlezer en de meest recente versie van de eID-software op je pc
    • je federaal token: je token-gebruikersnaam en je token-wachtwoord
    • je digitale itsme-sleutel: je itsme-code. Je moet hiervoor al geregistreerd zijn bij itsme

    Om de portaalsite Mijn Kind en Gezin optimaal te kunnen ervaren, beschik je best over de nieuwste versie van je browser (Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Apple Safari). Bij oudere versies kun je misschien bepaalde toepassingen niet zien of gebruiken, kan de site er anders uitzien of kunnen bepaalde functionaliteiten niet werken.

    Kijk na bij de instellingen van je browser welke versie je hebt en hoe je een nieuwe versie moet installeren of automatisch laten bijwerken. Voor smartphones en tablets zorg je er best voor dat je ook over de meest recente software-update beschikt.

  • Zonder registratie kan je geen gebruik maken van Mijn Kind en Gezin.

  • Waarschijnlijk is er tijdelijk een technisch probleem. We lossen dit zo snel mogelijk op. Duurt het te lang, neem dan contact op met de Kind en Gezin-Lijn op 078 150 100. Noteer de exacte foutboodschap en het tijdstip wanneer de fout zich voordeed. Neem eventueel een schermafdruk. Vermeld ook welke stappen je reeds ondernam. Dit is steeds handig om de fout te achterhalen.

    • Log in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
    • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
    • Je registratie is nog niet bevestigd.
    • Wijzig je e-mailadres en klik op de knop 'E-mailadres aanpassen'.
    • De bevestigingsmail met de activatielink werd opnieuw verzonden naar dit e-mailadres. Check je mailbox.
    emailadres aanpassen
    bevestigingsmail
    • Kijk eerst of de bevestigingsmail niet terecht gekomen is in je map 'ongewenste mails', spam of reclame.
    • Zit de e-mail niet bij je ongewenste mails:
      • Log opnieuw in op 'Mijn Kind en Gezin' met je digitale sleutel.
      • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel.
      • Je registratie is nog niet bevestigd. 
      • Klik op de knop 'Opnieuw verzenden' om de bevestigingsmail met de activatielink opnieuw te verzenden. Check je mailbox.
    geen bevestigingsmail
    bevestigingsmail opnieuw verzonden
  • De volgende stappen van de registratie werden nog niet doorlopen:

    • Open de bevestigingsmail en klik op de link 'Bevestig hier' om gebruik te maken van de toepassingen van 'Mijn Kind en Gezin'.
    bevestigingsmail registratie
    • Je komt terug op het portaal van 'Mijn Kind en Gezin' met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals aan te loggen.'  Log opnieuw in door op de knop 'Inloggen' te klikken. 

      Opgelet: Pas na het opnieuw inloggen is je registratie voltooid! Log je nu in via je smartphone, dan kan dit enkel na identificatie met je digitale sleutel. Wil je hiervoor gebruik maken van Itsme, zorg dan dat de Itsme-app reeds geïnstalleerd is op je smartphone.
    pagina profiel
    • Doorloop de aanmeldprocedure voor de gekozen digitale sleutel. Is deze succesvol, dan zal je worden teruggeleid naar 'Mijn Kind en Gezin'.
    • Je registratie is voltooid. Je bent aangemeld bij de Vlaamse overheid, rechtsboven zie je je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel'. Je bent 'Ingelogd als Ouder' op 'Mijn Kind en Gezin'.
    registreren met digitale sleutel stap 10
  • Klik rechtsboven op je voornaam in de balk 'Mijn Burgerprofiel' van de Vlaamse overheid. Klik op de knop 'Afmelden' onderaan in het menu van het Burgerprofiel. Je bent afgemeld bij de Vlaamse overheid en op Mijn Kind en Gezin'.

    Mijn Kind en Gezin afmelden burgerprofiel