Inkomenstarief

Veelgestelde vragen en antwoorden over het inkomenstarief.

  • Sinds april 2021 hebben alle nieuwe elektronische identiteitskaarten een beter beveiligde contactchip.  Heb je problemen met inloggen op Mijn Kind en Gezin met een recente eID? Doe dan een update van je software op het toestel dat je hiervoor gebruikt. Meer info op de website van eID.

  • STAP 1:

    Surf naar 'Mijn Kind en Gezin', klik op de tegel 'Inkomenstarief Aanvragen of simuleren' en log in met je digitale sleutel. Klik na het inloggen opnieuw op de tegel 'Inkomenstarief Aanvragen of simuleren'.

    Stap 1

    STAP 2:

    Klik op de knop 'Attest inkomenstarief aanvragen'. Wil je enkel je inkomenstarief berekenen of simuleren, zonder een attest aan te vragen, klik dan op de knop 'Inkomenstarief berekenen'.

    inkomenstarief

    STAP 3: Vraag je attest aan:

    • Kies of je je inkomen bekend wil maken of niet:
    • Als je klikt op 'ja', dan betaal je volgens je inkomen.
    • Als je klikt op 'nee', dan betaal je voor de opvang het maximumtarief.
    • Duidt aan of het een eerste aanvraag is of niet. Kies de optie 'Nee' voor een eerste aanvraag.
    Attest aanvragen

    STAP 4: Klik op 'Verder'. De gegevens van je gezin worden nu automatisch opgehaald bij de kruispuntbank.

    Geen Belgisch aanslagbiljet?

    • Vul in het veld 'Bruto maandinkomen' het loon in van de maand vóór de aanvraag van het attest. Start de opvang vlak na het moederschapsverlof: het loon van de laatste maand voor het moederschapsverlof.
    • Als je met een formeel document kan aantonen dat je geen inkomen hebt, vul dan het bedrag '0' in.
       

    STAP 5: Vul de gegevens van je kinderen aan:

    • Duid aan of er een meerling is in je gezin. 
    • Vul de ontbrekende gegevens aan van je kinderen ten laste.
    Kinderen

    STAP 6:

    Vul in of er een specifieke situatie is. De lijst van specifieke situaties verschilt naargelang het inkomen.

    STAP 7:

    Klik op de knop 'Verder' en je krijgt een overzicht van de aanvraag en het inkomenstarief.

    Overzicht Aanvraag

    STAP 8:

    Vul eventueel een tweede e-mailadres in. Ga akkoord met de voorwaarden en klik op de knop 'Maak mijn attest aan'. 

    mailadres

    Stap 9:

    Je kan nu een samenvatting van je aanvraag en je attest(en) downloaden en printen.

    laatste stap
    • Vind je jouw attest inkomenstarief niet terug met jouw digitale sleutel, probeer dan die van jouw partner. 
    • Vind je het dan nog niet terug? Dan kan jouw opvang je helpen bij het opzoeken van je attest inkomenstarief.
    • Heb je toegang tot Mijn Kind en Gezin, dan vind je jouw attest inkomenstarief daar. 
    • Heb je geen toegang tot Mijn Kind en Gezin, dan kan je opvang het attest voor jou opzoeken.
  • Er zijn drie mogelijkheden:

    • De e-mail is bij je ongewenste e-mails (spam) terecht gekomen.
    • Je aanvraag is niet volledig gelukt.
    • Je opgegeven e-mailadres is fout.  De opvang kan dit controleren.
  • Maakte je een fout bij de aanvraag van je attest inkomenstarief? Bijvoorbeeld: het aantal kinderen ten laste is niet aangevinkt, de startdatum van het attest is verkeerd ...

    Je kan dit zelf niet meer rechtzetten. Geef dit door aan je opvang. Zij zal contact opnemen met Kind en Gezin om dit te corrigeren. Soms kan dit met terugwerkende kracht, soms niet. 

  • Jouw opvang kan een attest inkomenstarief voor jou aanvragen.

    • Vraag je een wijziging van kinderen ten laste of gezinssamenstelling in december aan, dan krijg je een attest inkomenstarief met startdatum 1 januari. Dit tarief is het nieuwe inkomenstarief. Hierin zit de index al verwerkt.
    • Is je inkomenstarief al geïndexeerd en vraagt je hierna in december een wijziging van het aantal kinderen ten laste of gezinssamenstelling aan, dan gaat Kind en Gezin na welk tarief correct is op basis van de regelgeving en aanwezigheden van het kind:
      • Is de wijziging terecht, dan verwijderen we de indexering en telt het herberekende tarief.
      • Is de wijziging onterecht, dan verwijderen we ze en telt het tarief van de indexering.
  • Het is mogelijk dat je voor kinderen binnen éénzelfde gezin de attesten op andere tijdstippen krijgt. De attesten worden niet opgemaakt volgens een bepaald stramien.

    • Ofwel is je e-mail verloren gegaan.
    • Ofwel is de e-mail in de SPAM-folder (ongewenste e-mails) van je mailbox terecht gekomen. Kijk in die folder.
    • Ofwel ben je van e-mailadres veranderd? Kijk in je oude e-mails. Vraag dan aan je opvang om je nieuwe e-mailadres aan Kind en Gezin door te geven.
    • Ofwel hebben we je e-mailadres niet en stuurden we jou een brief. 
    • Ofwel moest je nu je tarief herberekenen. Je kreeg dan een andere e-mail met de vraag om te herberekenen. Een herberekening is nodig als:
      • jouw kind 3,5; 6 of 9 jaar wordt.
      • je individueel verminderd tarief vervalt. Dit verminderd tarief is geldig tot het einde van het kwartaal na 1 jaar.
  • Hiervoor zijn twee verklaringen mogelijk: 

    • Ofwel wordt jouw kind in het nieuwe jaar 3,5 of 6 of 9 jaar. Je zal dan je tarief moet herberekenen. We verwittigen je op dat ogenblik per e-mail.
    • Ofwel kreeg je eerder een attest met een individueel verminderd tarief. Dit verminderd tarief is geldig tot het einde van het kwartaal na 1 jaar. Daarna zal je jouw tarief moeten herberekenen. We verwittigen je op dat ogenblik per e-mail.
  • Elk jaar op 1 januari wordt het inkomenstarief geïndexeerd. Het inkomenstarief is het resultaat van verschillende stappen:

    1. het inkomenstarief 
      Het inkomenstarief wordt met geïndexeerd, nog voor de eventuele korting.
    2. de kindkorting 
      • Heb je korting vanaf het 2e kind ten laste of voor een meerling? Deze korting wordt ook geïndexeerd. Ze wordt afgetrokken van je inkomenstarief. 
      • Heb je een kind dat in 2019 13 jaar wordt, dan telt het niet meer mee voor de kindkorting.
    3. Heb je een individueel verminderd tarief
      Ook dat wordt geïndexeerd.
  • Bij een maximumtarief omwille van een steekproefcontrole, kan je pas na 6 maanden een herberekening uitvoeren.

  • Als je een herberekening vraagt omdat je attest inkomenstarief vervalt én tegelijk het aantal kinderen ten laste of de gezinssamenstelling aanpast, dan gaat het nieuwe attest in op de eerste van de volgende maand.

    1. Als je kind al een attest inkomenstarief heeft:
      • Neem zelf het initiatief om een nieuw attest inkomenstarief aan te vragen als:
        • je attest vervalt,
        • er een extra kind in het gezin ten laste is (vanaf een tweede kind ten laste krijg je kindkorting),
        • de personen van wie het inkomen het tarief bepaalde, veranderd zijn. Dit kan door echtscheiding, huwelijk, samenwonen …,
        • je een individueel verminderd tarief wil.
      • Kind en Gezin neemt het initiatief als je attest is vervallen. Kind en Gezin vraagt jou om een nieuw aan te maken: 
        • op het einde van het kwartaal waarin je kind 3 en een half, 6 of 9 jaar wordt,
        • op het einde van het kwartaal nadat je één jaar je individueel verminderd tarief kreeg,
        • op het einde van de maand waarin je attest met maximumtarief wegens steekproefcontrole vervalt.
      • Elk jaar op 1 januari wordt je inkomenstarief geïndexeerd. Je krijgt dan automatisch een nieuw attest.
    2. Als een ander kind uit jouw gezin in de opvang start:
      • Per kind in de opvang heb je een attest nodig. 
      • Heb je al een kind in de opvang met een attest inkomenstarief en start het broertje of zusje ook in de opvang? 
        • Zodra het broertje of zusje geboren is, vraag je voor het kind dat al in de opvang is, een herberekening. Je krijgt dan een korting voor een extra kind ten laste.
        • Als het broertje of zusje in de opvang start, vraag je voor dat kind een apart attest aan. 
        • Je kan een aanvraag voor een nieuw attest niet combineren met een verandering van het aantal kinderen ten laste voor een bestaand attest. 
  • Je kan een attest inkomenstarief aanvragen voor een kind tot en met de leeftijd van 14 jaar.

  • Bij de aanvraag van een attest inkomenstarief op Mijn Kind en Gezin wordt het aantal kinderen die op jouw adres gedomicilieerd staan vanuit het Rijksregister opgeladen. Als dit niet klopt, dan kan je dit manueel aanpassen.

    Alle kinderen waarvoor jij (of de persoon wiens inkomen meetelt) financieel verantwoordelijk bent, tellen mee als kinderen ten laste, ook als ze niet op jouw adres gedomicilieerd zijn, bijvoorbeeld bij co-ouderschap, nieuw samengesteld gezin of pleegkind.

  • Dan kan je dit omzetten via www.valuta.nl. Doe dit met de koers van de maand waarop het inkomen betrekking heeft.

    • Als er geen aanslagbiljet is, dan wordt het inkomenstarief berekend op basis van een maandinkomen. Dat inkomen kan aangetoond worden met een formeel document: een loonfiche, een rekeninguittreksel, een afdruk van de mutualiteit, een document van een andere organisatie waarop de gegevens van het inkomen volledig en duidelijk zijn. Voor zelfstandigen komt ook een verklaring van een boekhouder in aanmerking.
    • Als er geen inkomen is, dan volstaat een schriftelijke bevestiging dat het inkomen 0 is, door een organisatie zoals het Rode Kruis, OCMW, CAW … Als er geen inkomen is, dan kan ook de kinderopvang dit document opmaken.
  • Ja, haar/zijn inkomen telt mee voor de berekening van het inkomenstarief.

  • Deze gegevens worden automatisch opgehaald uit het Rijksregister. Zijn alle personen op dit adres correct ingeschreven bij de dienst bevolking, maar verschijnen ze toch niet in de lijst van inwonende personen voor inkomenstarief? Dan kan de opvang in jullie plaats een attest inkomenstarief aanmaken.

    • Ben je meerderjarig, dan wordt het inkomenstarief berekend op jouw inkomen (ook als dit 0 euro is) én op het inkomen van één van je ouders. 
    • Ben je minderjarig, dan wordt het inkomenstarief berekend op de inkomsten van je ouders. 
  • Neen. Enkel de inkomens van de mensen die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn, tellen mee. Als de hoofdverblijfplaats van je partner bij jou is, meld je dit bij de dienst bevolking van je gemeente.

  • Je kan een attest inkomenstarief vragen met als startdatum de eerste van de vorige maand. Is dit niet voldoende, vraag dan hulp aan je opvang.

    Let op! Een herberekening van je attest inkomenstarief kan niet met terugwerkende kracht. Het nieuw tarief gaat altijd in op de eerste dag van de maand die volgt op je aanvraag.

  • Het attest inkomenstarief start de eerste dag van de maand waarin je kind voor het eerst zonder jou in de opvang is. 

    • Als je samen met je kind gaat wennen in de opvang, heb je geen attest inkomenstarief nodig. 
    • Zodra je kind alleen gaat wennen, heb je een attest inkomenstarief nodig.
  • Het attest inkomenstarief start de eerste dag van de maand waarin je kind voor het eerst zonder jou in de opvang is:

    • ofwel is dat de dag waarop je kind zonder jou gaat wennen;
    • ofwel is dat de eerste opvangdag.
    • Je kan je op Mijn Kind en Gezin registreren wanneer je wil, bijvoorbeeld in het begin van je zwangerschap.
    • Het attest inkomenstarief zelf kan je ten vroegste 2 maanden voor de start van de opvang aanvragen. 
    • Let op! Een herberekening van je attest inkomenstarief kan niet met terugwerkende kracht. Het nieuw tarief gaat altijd in op de eerste dag van de maand die volgt op je aanvraag.
  • Heb je meer dan één kind ten laste? Dan krijg je vanaf het tweede kind een korting op je inkomenstarief. Voor meerlingen is er een bijkomende korting voorzien. Je hebt er dus alle belang bij om onmiddellijk na de geboorte van een bijkomende kind, je ‘aantal kinderen ten laste’ aan te passen op mijn.kindengezin.be. Meer hierover in de brochure voor ouders.

    Let op: Heb je sinds je laatste attest minder personen ten laste of een hoger inkomen, dan kan je inkomenstarief hoger zijn. Heb je meer personen ten laste of een lager inkomen, dan kan je inkomenstarief lager zijn.

  • Ja. Dit is mogelijk omdat de parameters van de berekening anders zijn.

    • Bij een herberekening wordt de berekening volledig opnieuw gemaakt. Hierbij kan het inkomen bijvoorbeeld in een andere inkomensschijf vallen dan het jaar ervoor. Ook het aantal kinderen ten laste speelt een rol.
    • Bij een indexering is er enkel een procentuele aanpassing van het toegekende tarief.
  • Als je een nieuw attest inkomenstarief aanvraagt, dan wordt de laatst beschikbare informatie over je gezinssamenstelling en inkomen automatisch opgeladen. 

    Heb je sinds je laatste attest minder personen ten laste of een hoger inkomen, dan kan je inkomenstarief hoger zijn. Heb je meer personen ten laste of een lager inkomen, dan kan je inkomenstarief lager zijn.

  • Ofwel via Mijn Kind en Gezin

    • klik op de tegel 'Attest inkomenstarief' en log in met je digitale sleutel.
    • Klik op 'Simulatie van mijn inkomenstarief'. 
    • Let op! De simulatie geeft enkel een indicatie over hoeveel je op dit moment zou betalen. Je vraagt hiermee niet jouw attest aan.

    Ofwel in de tabel van de brochure inkomenstarief.  Zoek op in welke inkomenscategorie je valt en wat je zou betalen. Vergeet niet de eventuele kortingen af te trekken. Die vind je ook in de brochure.

  • Heb je geen mogelijkheid om zelf een attest inkomenstarief aan te vragen, dan kan je bij jouw opvangvoorziening ook ter plaatse een attest aanvragen. Neem je e-ID en pincode mee of, als je daarover beschikt je smartphone met itsme.

    Samen met je opvangverantwoordelijke doorloop je de volledige aanvraagprocedure op de computer van de opvangvoorziening. Het aanvragen van een attest inkomenstarief via trap 2 is enkel mogelijk via jouw eigen digitale sleutel (is toegang bij de federale overheid met je eID, federaal token of itsme).

    STAP 1

    Je registreert je met jouw digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin via de computer van je opvangvoorziening. Bij je registratie wordt je e-mailadres gevraagd. Meer informatie, zie het volledige stappenplan voor registreren met een digitale sleutel

    STAP 2

    Er wordt een bevestigingsmail naar jouw e-mailadres gestuurd.

    STAP 3

    Klik op de link in de bevestigingsmail om de registratie te vervolledigen. Hierbij moet je opnieuw inloggen met jouw digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin.

    • Beschik je over een mobiele telefoon zonder itsme en kan je jouw mailbox bij je opvangvoorziening ter plaatse raadplegen:
      • Open je mailbox op je mobiele telefoon.
      • Stuur de bevestigingsmail van Mijn Kind en Gezin door naar het e-mailadres van de opvangvoorziening.
      • De opvangverantwoordelijke opent deze mail op de computer van je opvangvoorziening (waaraan de kaartlezer met jouw e-ID is gekoppeld) en klikt op de bevestigingslink.
    • Heb je geen mobiele telefoon bij de hand:
      • Open je mailbox via de computer van de opvang (waaraan de kaartlezer met jouw e-ID is gekoppeld). 
      • Van hieruit kan je de link in de bevestigingsmail aanklikken.
      • Tip: Ben je het wachtwoord van je mailbox vergeten? Maak dan een nieuw persoonlijk wachtwoord aan.

    STAP 4

    Je komt terug op het portaal van Mijn Kind en Gezin met de boodschap: 'Je bent er bijna! Daarna kan je gebruik maken van alle toepassingen van Kind en Gezin. Gelieve nogmaals in te loggen.'   
    Om je registratie af te ronden moet je opnieuw inloggen met je digitale sleutel op Mijn Kind en Gezin. Klik hiervoor op de knop 'Inloggen'. 
    Opgelet: Pas na het opnieuw inloggen met je digitale sleutel is je registratie voltooid! Daarna kan de opvangverantwoordelijke samen met jou het attest inkomenstarief aanvragen voor je kind.

    inloggen op Mijn Kind en Gezin met digitale sleutel
  • Neen, het aanvragen van een attest inkomenstarief door één ouder is voldoende. Echter, het attest inkomenstarief zal enkel beschikbaar zijn op het profiel van de ouder die het attest inkomenstarief heeft aangemaakt op Mijn Kind en Gezin.