Tussendoortjes

Voor kinderen jonger dan 9 maanden is een kinderkoek alleen geschikt wanneer het geprakt wordt met vloeistof zoals in een fruitpap of met melkvoeding in een papje, om verslikken te voorkomen. Vanaf 9 maanden kan je een droog kinderkoekje geven, maar eigenlijk heeft een kind hier nog geen behoefte aan. Er bestaan bovendien gezonde alternatieven, zoals een rijstwafel of een broodkorstje. Varieer voldoende met andere gezonde tussendoortjes.

  • Denk in het begin aan zacht wegsmeltende koekjes, eerste babykoekjes. 
  • Kies voor gezonde snacks: fruit, stukjes rauwe groenten, groentesoep, een sneetje brood, een rijstwafel, ongezoete ontbijtgranen ... Geef niet regelmatig rijstwafels als snack, door de aanwezigheid van arseen in rijst.

Kinderen tussen 1 en 6 jaar groeien heel snel en zijn heel actief. Geef gezonde, aantrekkelijke maaltijden en tussendoortjes. Spreid de maaltijden over 3 hoofdmaaltijden en max. 2 tussendoortjes.

Vermijd dat je kind de hele dag door eet en drinkt, want:

  • Hoe meer eetmomenten, hoe groter de kans op tandbederf
  • Leeft een kind op tussendoortjes, dan raakt zijn voedingsevenwicht uit balans
  • Eet je kind energierijke tussendoortjes, dan heeft het geen honger meer bij de volgende hoofdmaaltijd waardoor er geen aanbreng is van noodzakelijke voedingsstoffen
  • Een kind kan elke gemoedstoestand beginnen te koppelen aan een bepaalde smaak, bv. troosten met zoet, tv-kijken met chips ...

Noten

Nootjes zijn aantrekkelijke tussendoortjes, maar de kauwfunctie van jonge kinderen is onvoldoende ontwikkeld om nootjes fijn te maken. Hierdoor kunnen zij zich gemakkelijk verslikken. Het verslikken in een pindanoot is een belangrijke oorzaak van spoedgevallen. Het risico op verslikken beperkt zich niet tot de pindanoten, maar geldt algemeen voor hele noten in alle soorten.

Het is niet evident een arbitraire leeftijd te zetten wanneer noten wel veilig kunnen gegeten worden, zij houden immers ook bij volwassenen risico’s in. Kind en Gezin houdt er zeker aan om tot de leeftijd van 4 jaar noten te vermijden in de voeding. Maar ook daarna blijft het aangewezen voorzichtig te zijn.

Enkele adviezen om de risico’s te beperken:

  1. Vermijd hele noten bij jonge kinderen.
  2. Zet noten buiten het bereik van jonge kinderen. Wees alert voor (resten van) nootjes die kinderen kunnen vinden op de grond, in zetels ... Hou steeds toezicht.
  3. Laat kinderen niet al etend rondlopen of spelen.