Ongeschikt als zuigelingenvoeding

Niet alle dranken zijn geschikt voor baby's. De samenstelling van onderstaande dranken wijkt te sterk af van zuigelingenvoeding en bevat niet de juiste voedingsstoffen (of de juiste verhouding) voor de groei en ontwikkeling van een baby. We raden ze daarom af. 

Melk

Onderstaande melksoorten voldoen niet aan de behoeften van een baby. Ze kunnen tot tekorten leiden.

  1. (Half)volle en magere koemelk
  2. Niet-aangepaste geitenmelk en paardenmelk
  3. Karnemelk en babeurre

Koemelk

Magere en (half)volle koemelk zijn ongeschikt voor baby's.

  • De vertering verloopt moeilijk.
  • Het teveel aan eiwitten belast je baby's nieren en kan tot overgewicht leiden.
  • Koemelk bevat te weinig koolhydraten, ijzer, vitamines en essentiële vetzuren.
  • Je baby krijgt te weinig energie binnen, waardoor zijn normale groei wordt verstoord.

Overschakelen naar onaangepaste koemelk

Als je er als ouder(s) toch voor kiest om op de leeftijd van 12 à 18 maanden over te schakelen naar onaangepaste koemelk, zijn vitamine D-supplementen tot de leeftijd van 6 jaar noodzakelijk. Bovendien is een evenwichtige vaste voeding, met aandacht voor beperkte eiwitinname nodig.

Gebruik dan tot de leeftijd van 3 jaar volle melkproducten. Nadien is halfvolle melk voldoende. Geeft je te veel melkproducten, dan heeft je kind geen zin meer in andere voedingsmiddelen. Zo ontstaat vb. ijzertekort.

Karnemelk en babeurre

Beiden kunnen een tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen veroorzaken (vb. ijzer, vetten, vitamines, linolzuur).

  • Karnemelk is vetarm en levert dus weinig energie en vetgebonden vitamines (A, D, E en K).
  • Babeurre (karnemelk met meel) bevat iets meer energie, maar toch nog te weinig.

Geitenmelk en paardenmelk

De samenstelling van geitenmelk en paardenmelk wijkt te sterk af van moedermelk Ze bevatten niet de juiste voedingsstoffen voor de groei en ontwikkeling van je baby.

  • Ook na toevoeging van calcium (kalk) en ijzer blijven deze melken minderwaardig aan moedermelk en zuigelingenvoeding. Ze kunnen leiden tot een tekort aan energie, vitamines, ijzer en essentiële vetzuren.
  • De samenstelling van geitenmelk is ongeveer dezelfde als die van koemelk, maar geitenmelk geeft vaak aanleiding tot bloedarmoede door haar zeer laag gehalte aan foliumzuur.
  • Paardenmelk heeft een lager eiwitgehalte, maar is heel vetarm.

 

Wist je dat?

Er bestaan zuigelingenvoedingen op basis van geitenmelk die voldoen aan de wettelijke samenstellingsnormen voor zuigelingenvoeding. Vraag na bij je verpleegkundige.

Plantaardige dranken

Onderstaande dranken zijn op geen enkele leeftijd een volwaardige vervanger van melk(producten).

  1. Notendranken
  2. Rijstdranken
  3. Haverdranken
  4. Hazelnootdranken
  5. Amandeldranken

Melk is immers een belangrijke bron van hoogwaardige eiwitten voor jonge kinderen, naast ook o.a. bron van calcium en vitamine B12. Sommige van deze plantaardige dranken zijn wel verrijkt met calcium en vitamine B12, maar ze bevatten of te weinig eiwitten en/of een te lage eiwitkwaliteit.

Plantaardige dranken voldoen niet aan de wettelijke normen voor de nutritionele samenstelling van zuigelingenvoeding. Ze zijn vaak gesuikerd. 

Laat ze hoogstens als een verfrissend tussendoortje drinken. In de voedingsdriehoek behoren de plantaardige dranken niet tot de melkproducten, maar wel tot de respectievelijke groep van dranken of noten en zaden. Gezoete varianten worden best beperkt.

Wist je dat?

Soja is eveneens plantaardig, maar heeft een veel betere eiwitkwaliteit. Wanneer sojadrank verrijkt is met calcium en vitaminen is de kwaliteit vergelijkbaar met gewone melk. Kies hiervan dan de natuurversie en niet de gezoete varianten.

Kies je toch voor plantaardige dranken voor je kind?

Kinderen krijgen bij voorkeur een aangepaste melkvoeding tot de leeftijd van 3 jaar. Zij krijgen daardoor, samen met de bijvoeding, al voldoende eiwitten en voedingsstoffen binnen. Kies je bewust om een kind toch bijna uitsluitend plantaardige dranken te laten drinken, hou dan rekening met volgende adviezen:

  • Kies voor een variant die verrijkt is met calcium en vitamine B12.
  • Verzeker de eiwitinname langs andere voedingsmiddelen zoals vlees, vis of vleesvervangers.
  • Bied ook af en toe kaas aan, oa. als eiwitbron.
  • Geef regelmatig groenten die rijker zijn aan calcium, zoals bv. broccoli, groene bladgroenten zoals spinazie ...
  • Laat de groei van je kind opvolgen.
  • Bespreek je vraag of keuze ook met je behandelend arts.