Pre-en postnatale oefeningen

Daarnaast wordt bij zwangerschapskinesitherapie aandacht besteed aan het oefenen van de bekkenbodemspieren die na de bevalling opnieuw versterkt moeten worden. Deze spieren tussen het schaambeen en het staartbeen sluiten het bekken aan de onderkant af. Ze bieden steun aan de organen in het bekken, dragen bij aan de stabiliteit van het bekken en de wervelkolom, kunnen de urinebuis en de anus openen en sluiten en hebben een rol in de seksuele beleving. Tijdens de zwangerschap en na de bevalling verliest de bekkenbodem aan kracht en uithouding. Door het toegenomen gewicht van de baby op de bekkenbodem zijn de spieren vermoeid en uitgerekt. Tijdens de bevalling kunnen ze gescheurd of ingeknipt zijn. Soms worden de spieren ook niet correct of niet op het goede moment gebruikt. Dit alles kan leiden tot o.a. urineverlies, het ongewild verlies van stoelgang of windjes, verstopping en pijn in de onderbuik of bij het vrijen.

Een veel voorkomende klacht tijdens en na de zwangerschap is het verlies van druppels urine tijdens hoesten, niezen, lachen, tillen, … waarbij de druk in de buikholte toeneemt. Door een goede beheersing van de bekkenbodem, samen met een aangepaste houding en leefgewoonten, kan je dit verlies beperken of zelfs vermijden. Kinesitherapeuten, gespecialiseerd in bekkenbodemkinesitherapie na de bevalling, kunnen je gericht informeren en je leren de bekkenbodemspieren juist samen te trekken en te trainen. De spieren op een juiste manier op- en ontspannen is eenvoudig aan te leren. Dagdagelijkse oefeningen thuis kunnen de kwaliteit van je bekkenbodem op lange termijn bepalen en zo ook de kans op verlies van urine en stoelgang op latere leeftijd verkleinen.

Heb je klachten? Aarzel niet erover te spreken met je arts, vroedvrouw of kinesitherapeut.

Met een voorschrift van een arts krijg je 9 sessies perinatale kinesitherapie terugbetaald. Je vindt een voorgedrukt voorschrift voor kinesitherapie in het Zwangerschapsboekje. Laat dit invullen door je arts. Informeer zeker of de therapeut vertrouwd is met zwangerschapsbegeleiding.

Er bestaan ook andere aanvullende cursussen, bv. prenatale zwemlessen of zwangerschapsyoga. Vraag informatie aan je arts of vroedvrouw.