Voeding en beweging

Eet dagelijks gezond, evenwichtig en vers voedsel uit de voedingsdriehoek:

  • water: 1,5 liter/dag
  • fruit: 2 tot 3 stuks/dag
  • groenten: 300 g/dag
  • graanproducten: 5 tot 9 sneden brood/dag en 3 tot 5 aardappelen/dag
  • melkproducten en calciumrijke sojaproducten: bijvoorbeeld 4 glazen melk (600 ml/dag) of vervanging (kaas, yoghurt, platte kaas, calciumverrijkte sojadrank, ...)
  • vlees, vis, eieren en vervangproducten: 100 g vlees, vleeswaren en gevogelte, vis/dag max. 2 eieren/week 
  • smeer- en bereidingsvet: 35 tot 45 g/dag
  • sterk bewerkte voedingsmiddelen: met mate
Dit zijn gemiddelde hoeveelheden en kunnen verschillen van vrouw tot vrouw. 
Onderstaande tabel geeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden weer voor eiwitrijke producten bij een lacto-ovo-vegetarische voeding. Zwangere vrouwen hebben per dag 3,5 à 4 porties eiwitrijke producten nodig. Zij worden gespreid over de totale dag, bv. salade, warme maaltijd, broodbeleg, enz. en een combinatie van verschillende producten is uiteraard mogelijk.
1 portie
Peulvruchten 125g gekookt (= 4 eetlepels)
Tofoe 75g
Tempé 50g
Mycoproteïne 75g
Seitan 50g
Ei 80g (=2 stuks klein) max. 6 per week

Voordelen van een evenwichtige voeding voor de toekomstige mama:

  • zorgt mee voor een goede gezondheid en een vlot verloop van de zwangerschap.
  • voorkomt moeilijkheden tijdens de zwangerschap en bij de bevalling.
  • verhoogt de kans op een goed herstel na de bevalling.
  • ...

Voordelen voor het kind:

  • bevordert de groei en ontwikkeling.
  • heeft een positieve invloed op de gezondheid. 
  • ...        

Tips

  • Eet regelmatig, bv. omstreeks 8 uur, 10 uur, 12 uur, 16 uur en 19 uur.
  • Een goed uitgebalanceerde vegetarische voeding kan voorzien in alle noodzakelijke voedingsstoffen. Voor specifieke doelgroepen zoals zwangere vrouwen en borstvoedende mama’s gelden soms specifieke aanbevelingen om tekorten te voorkomen. Vraag hierover raad aan een arts, diëtist of vroedvrouw.
  • Bij te veel vitamine A loopt een kind een grotere kans op een aangeboren afwijking. Vitamine A zit in eieren, boter, margarine, lever en leverproducten. Gebruik die producten met mate en eet bij voorkeur geen lever tijdens de zwangerschap.
  • Beperk het gebruik van cafeïne (bv. maximum 2 à 3 kopjes koffie per dag). Cola, thee, koffie, chocolade, … bevatten cafeïne. Hoge dosissen kunnen leiden tot vroeggeboorte, laag geboortegewicht, miskraam, ...
  • Met het oog op een goede ontwikkeling van je ongeboren kind, is het belangrijk via de voeding voldoende jodium in te nemen tijdens de zwangerschap. Dit kan door het consumeren van melk, vis en brood met gejodeerd zout. Beperk de consumptie van zout. Gebruik je zout, vervang het dan door gejodeerd zout.
  • Lijnen vermindert de groei van de baby. Diëten breekt de vetvoorraden af waardoor giftige stoffen vrijkomen. In het vetweefsel zitten dioxines, pcb's (polychloorbifenylen), enz. De moederkoek geeft ze door aan het kind. Dat kan de ontwikkeling van zijn zenuwstelsel schaden.

Wat gewichtsverlies tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap is normaal.