Is het veilig om energiedranken te drinken?

Energiedranken zijn dranken die zowel een geestelijke als lichamelijke prestatievermogen te verhogen. Zij bevatten een mengsel van (zogezegd) stimulerende bestanddelen zoals cafeïne, taurine en D-glucuronolactone evenals vitamines B groep en plantaardige extracten o.a. afkomstig van guarana of ginseng. De grote hoeveelheid cafeïne verdoezelt vermoeidheid door het zenuwstelsel overmatig te stimuleren. De werking van taurine, ginseng, D-glucuronolactone,… zijn niet wetenschappelijk bewezen en hun nut is dus zeer twijfelachtig. Door de hoeveelheid suiker zorgen energiedranken vooral voor een korte en snelle energieboost. Eens die uitgewerkt is, slaat de vermoeidheid nog zo hard toe.

Energiedranken behoren tot de rode bol van de voedingsdriehoek. Bij matig gebruik vormen ze geen gevaar voor de gezondheid. Bij overmatig gebruik kunnen problemen zoals verhoogde bloeddruk, hartkloppingen, uitdrogingsverschijnselen en tandcariës optreden. 

De Hoge Gezondheidsraad formuleert volgende adviezen over energiedranken:
  • Het gebruik van energiedranken is af te raden bij kinderen jonger dan 16 jaar, zwangere en borstvoedende vrouwen en personen die gevoelig zijn voor cafeïne.
  • Neem als volwassene (behalve doelgroepen hierboven vermeld) niet meer dan 400 mg cafeïne per dag (bv. 4 kopjes koffie, gemiddeld) of beter nog niet meer dan 300 mg cafeïne in. Hierbij moet rekening gehouden worden met andere cafeïnehoudende dranken zoals zwarte en groene thee, cola, enz. Gebruik geen energiedranken in combinatie met alcohol of bij intense lichamelijke activiteit.
Verwar deze dranken niet met energetische sportdranken voor sporters. Zij hebben een andere samenstelling, een ander doel en een ander gebruik.